Tjenare.. om man vill få en string till int så skriver man juh
x = Integer.parseInt(strangen)
Men vad är zyntaxen för att ändra en char till String?
char till String
9 svar · 571 visningar · startad av gucken
Det enklaste är att helt enkelt appenda char-variablen till en tom sträng, då sker typkonverteringen så att säga automatiskt:
char x = 'a';
String y = "" + x;
Finns det inget som heter toString()? Men den kanske gör något annat.
När vi ändå är på ämnet.
hur konverterar man int till string?
Nästan så man undrar varför det ska vara så besvärligt med alla konverteringar..
Ekström:
eftersom char inte är en klass så har den inga funktioner. Det är ifall du hittar en klass som tar in en massa char[] och returnerar en String....
Integer.parseInt() är ju en Integer, vilket är klassen (en slags wrapper) till en int, som inte är en klass. Sun vill gärna påstå att Java är helt klassuppbyggt, men saken är att det inte är det (vilket de oftast också tar upp i böcker). Ett av de få fullständigt klassuppbygda språken är smalltalks...
gucken:
det är enkelt...
String mittTal = "" + 2
mittTal är nu "2"
Men jag håller med om att det är lite fult :)
Ok har läst igenom http://java.sun.com/j2se/1.4/docs/a...r.html#toString() toString. men tydligen så förstår jag inte hur jag använder det.
det är så att jag är ny med java. Jag sitter å läser och försöker lära mig nu..
jag har en int summa som har något värde. nu vill jag konvertera värdet till String summa2.
Enligt vad jag kunde förstå så skulle det gå med.
String summa2 = toString(summa);
det fungerar dock inte. läser jag fel?
Jag är också ny på Java, så ursäkta om jag har fel, men en gissning vågar jag mig på.
String summa2 = Integer.toString(summa);
Alla sorters typomvandlingar till String, sker genom en enkelt metod som redan skrivits.
int x = 5;
String s = "" + x;
likadant med char double etc..
Det ni tänkte på är en vanlig metod som man kallar toString som är samma sak. Den ser ut så här typ:
public void toString() {
String s = "" + x;
return s;
}
Det där tycker jag är fult och oekonomiskt ur prestandasynpunkt.
Att göra String.valueOf(5)) är bättre.