webForumDet fria alternativet

körbart program

4 svar · 367 visningar · startad av gucken

guckenMedlem sedan sep. 2001287 inlägg

Tjenare, sitter å läser lite java nu och en oundviklig fråga dyker upp. Det är juh plattforms oberoende och allt sånt bra, men c++ går väll att skriva på det viset med? Jo åsså huvudfrågan.
Om jag skulle skriva ett nttigt litet program som jag vill sprida, hur går jag tillväga då för att folk ska slippa dra ut i dos-promten för att komilera det till ett körbart program?. Ett install script eller liknande vore juh ganska effektivt, var kan jag läsa om det? och hur kompilerar man ett java program till .exe?

PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg

Vitsen med plattformsoberoende är att du kan kompilera det på din burk och sen flytta progget till vilken burk som helst oavsett plattform. Så funkar Java (JRE) men inte C++.. ;)

Det finns program som gör exe-filer av java-filer, (java2exe?) men varför då göra det i Java ö.h.t? Är man ute efter exe-filer finns det andra språk som är bättre lämpat (c/c++, pascal...e.t.c).

guckenMedlem sedan sep. 2001287 inlägg

Jo det håller jag juh med om, vad jag igentligen menade med .exe var att man iaf får en körbar fil, så man slipper starta programmet i dos-promten eller liknande.

JaarMedlem sedan juli 2001434 inlägg

Svar till PeW

För att han kanske vill göra en exe som fungerar i win, en til linux, en till solaris osv... Om han använder Java så kan han kompilera samma kod (om det inte är speciella saker) på olika plattformar, något som (oftast) inte går i C/C++ eftersom det bygger mer på operativsystemet.

Det kan vara en anledning... Kolla t.ex. på många Java Editorer som är gjorda i Java (de är så sega), de kommer ju som en exe fil...

spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg

Gucken> Distribuera ditt program som en JAR-fil (eller med Java Web Start) eller skriv en launcher... det borde gå att hitta hur man gör om man googlar lite, en snabbtitt gav http://www.rolemaker.dk/nonRoleMaker/javalauncher/marner_java_launcher.htm

138 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.91fd2ad2
130 ms — hämta forumlista (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)