webForumDet fria alternativet

Intellisense

3 svar · 322 visningar · startad av kristoffer

kristofferMedlem sedan juni 20001 266 inlägg

Någon som vet hur man får Intellisense eller motsvarande för Emacs med JDEE installerat? Eller, eftersom alla istället kommer diskutera varför man skall använda Emacs, kanske ni kan rekommendera ett IDE som är lika bra eller åtminstone påminner om Visual Studio.NET?

LimeMedlem sedan sep. 2001837 inlägg

Jag använder mig av NetBeans (och Emacs + JDE). Surfa in på https://www.netbeans.com och ladda ner. Gratis... :-)

Det påminner mycket om Forte. Smidigt. Mycket bra funktioner. Lite bökig inställning. Men helt öppet API så man kan hacka egna saker.

/Lime

sgtpepperMedlem sedan apr. 20005 524 inlägg

anske ni kan rekommendera ett IDE som är lika bra eller åtminstone påminner Visual Studio.NET?

Oohh ja, självklart finns det en drös, folk har kodat Java i 7-8 år så det finns _gaaanska_ många fler IDE:er till Java än det finns till .NET.

Vilken typ av IDE letar du efter? Är det för proffessionell utveckling där allt skall finnas och priset inte är avgörande eller är det för privat hobbybruk/skolbruk etc? Det är den första frågan du måste ställa dig eftersom de stora Java-IDE:erna inte är billiga men å andra sidan innehåller dom allt man kan önska :). Dock finns det många billiga eller rent av gratis alternativ.

Själv har jag på senare tid uteslutande kört IBMs IDE:er och kan inte uttala mig om de andra stora, men t.ex Borland JBuilder skall vara mycket kompetent.

Jag använder Websphere Studio Application Developer (WSAD) 4 i mitt dagliga arbete och den är oerhört trevlig. Dock kostar den drygt 30 000 kr så det är inget alternativ om man skall köpa den privat, dock är själva grundstommen i WSAD4 släppt som OpenSource under namnet Eclipse, i Eclipse ingår själva Java-delen av WSAD men alla enterprisedelar, testapplikationsserver och sånt är bortplockat, den är helt klart att rekommendera och är gratis.

Sen finns även Visual Age For Java (VAJ), den Java IDE som WSAD efterträdde. VAJ är mycket bra men har en del egenheter som kan tyckas vara konstiga vid första anblick. Även VAJ kan man tanka ned i en standardversion utan enterprisedelarna och använda gratis.

Både WSAD och VAJ har bra stöd för teamutveckling, WSAD kör sitt kodrepository i en CVS och VAJ kör en egen pryl som kallas TeamServer.

kristofferMedlem sedan juni 20001 266 inlägg

Ok. Tack för svaren. Är det någon som har fått Intellisense att fungera till Emacs? Lime?

Genererad på 361 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb