Hej!
Jag tänkte ta tag i mina JSP projekt på allvar nu. :)
Vilken databas lämpar sig bäst mot JSP/Servlets och vilken används flitigast?
För min del blir det mysql antagligen. mysql och PHP funkar ju kalas ihop, hur är det med JSP?
mvh Jörgen HP
4 svar · 380 visningar · startad av Jörgen HP
Hej!
Jag tänkte ta tag i mina JSP projekt på allvar nu. :)
Vilken databas lämpar sig bäst mot JSP/Servlets och vilken används flitigast?
För min del blir det mysql antagligen. mysql och PHP funkar ju kalas ihop, hur är det med JSP?
mvh Jörgen HP
Så länge det finns en JDBC-drivare så funkar det, det finns ingen databas som är "bäst".
De vanligast använda databaserna är förmodligen DB2 och Oracle (samt kanske SQLServer) i kommersiella applikationer samt MySQL och PostgreSQL etc. i OpenSource/hobbybetonade varianter, med reservation för undantag :).
Se till att hitta "rätt" drivrutiner för din RDBMS ( Eller kanske OODBMS, whatever ), t.ex. pure Java eller part native. Dessa är snabbast och brukar finnas på varje tillverkares sida. DB2 & Oracle finns ju också som test-versioner som du kan använda för icke kommersiellt bruk eller vad det nu är - men de är stora och tunga, så har du ingen standalone bruk för webservern så bör du inte använda dessa. :)
Om du ska jobba mot MySQL så är det den här drivrutinen du ska använda, MySQL Connector/J (gammla MM.Mysql). Fungerar kalas bra :)
/Viktor
Tack och bock, tänkte ta tag i det nu i veckan när jag släppt min nya portal. :)