Jag läste någonstans att anledningen till att Java utvecklades var att man ville programmera brödrostar. Ligger det någon sanning i detta? Någon som programmerat någon sådan apparat?
Det hade ju varit ganska häftigt, till exempel, om man kunde göra ett program så att ens telefon hade olika ringsignal beroende på vem som ringer...
:)
ViktorMedlem sedan aug. 20021 752 inlägg Många nya telefoner är Java kompatibla, jag vet inte vad det betyder men något med Java har det att göra.
Det finns en special version av Java som heter J2ME (Java 2 Micro Edition) den är special gjord för att användas när man utvecklar för sådanna apparater, typ brödrost osv.
/Viktor
Men hur programmerar man t.ex. en brödrost? Måste man inte göra det "under produktion" så att säga? Jag menar, tänk dig att jag ska programemra en sådan nu... jaha, bara att plugga in ett tangentbord och en skärm, intaget sitter på baksidan bredvid spaken! :D
SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg LimeMedlem sedan sep. 2001961 inlägg Nä, man måste inte programmera dom "under produktion", texter.com. Oftast gör man det mesta färdigt, rent logiskt, i en vanlig dator (pc eller unix), möjligen med vissa funktioner stubbade.
Sedan överför man till det inbyggda systemet via lämplig överföring, t.ex. serieport, usb eller ethernet.
Själv har jag hackat Java för radiobasstationer (GSP och WCDMA), lastbil, mobiltelefon, mutterdragare och dörröppnarsystem...
/Lime
Lime skrev:
Nä, man måste inte programmera dom "under produktion", texter.com. Oftast gör man det mesta färdigt, rent logiskt, i en vanlig dator (pc eller unix), möjligen med vissa funktioner stubbade.
Sedan överför man till det inbyggda systemet via lämplig överföring, t.ex. serieport, usb eller ethernet.
Själv har jag hackat Java för radiobasstationer (GSP och WCDMA), lastbil, mobiltelefon, mutterdragare och dörröppnarsystem...
/Lime
Det ju kul! Finns det några länker/exempel/tips som jag kan kika på? (Ska tillägga att jag är på Hello World-stadiet men för framtiden vettu...)
:)