ViktorMedlem sedan aug. 20021 752 inlägg Hej
Jag har fått lite frågor om vad taglib är för något och hur man använder det så jag tänkte starta denna topic för att försöka reda ut det. Om någon har fler frågor så är det bara att ställa dem här så finns det säkert fler som kan svara på dem.
Det finns några bra sidor på internet om taglibs, här är 2 som jag tycker om Orion Server och Core Servlets, sen finns ju alltid Sun. Orion Server tutorialn är väldigt avanserat skriven och använder inte några av de hjälp klasser som finns, kan vara svår i början.
Även jag har skrivit ett litet taglib för att lite snabbt visa vad man kan göra med ett taglib. Det är som sagt väldigt litet men jag tycker att det är en bra start för någon som följer min princip, först koda och sedan förstå :). För någon som kan JSP, Servlets och web.xml så ska det inte vara så svårt att förstå hur det fungerar, om man inte kan nämnda tekniker så bör man börja med att förstå dem innan man börjar med taglib.
Jag gjorde detta främst för att böja lära mig XML igen så man behöver Xerces för att kunna köra mitt exempel, Xerces följer med Tomcat så om du har det så är det lungt.
Glöm inte att ändra sökvägen till "members.xml" i web.xml.
Windows: http://viktor.dns2go.com/webforum/java/taglib.zip
Unix: http://viktor.dns2go.com/webforum/java/taglib.tar.gz
/Viktor
SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg Puh, det här med TagLib var inte lätt. :o
*torkar pannan*
Du fick det att låta så lätt, så lätt. :e
Det är svårt att första var alla filer ska hamna, men jag är på god väg känns det som. :)
SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg Det var visst lätt. Det blev svårt för att jag krånglade till det bara. :D
Jag insåg att jag faktiskt hade en riktigt fet, jävla Java-bok som tog upp det här med TagLib's, och nästan resten inom Java. Weee! :D
ChavezMedlem sedan maj 20001 953 inlägg Och boken heter? Har funderat på och skaffa en bok som riktar sig mer mot webbutveckling med Java. Har Thinking in Java 2 i pappersupplagan. Men den skummar bara JSP mm snabbt. Någon som har något att rekommendera?
ViktorMedlem sedan aug. 20021 752 inlägg Jag har "Special Edition Using Java Server Pages (=JSP) and Servlets", tycker att det är mycket bra. Den tar upp allt, kanske inte går in så djupt på allt men man får klart för sig vad det är för något och kan söka vidare på webben.
/Viktor
SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg Boken jag sitter med heter Java Server Programming, J2EE Edition ( ISBN 1-861004-65-6 ). Den är rätt så toppen. :)
Den tar upp det mesta, båda på utan och lite djupare. 1600 sidor för 300 spänn i Paginas Fyndlåda var rena kapet. Det var ett tag sen, tror inte att de har kvar den - men det skadar ju inte att titta efter. :)
ChavezMedlem sedan maj 20001 953 inlägg Tack för tipsen, men SPiN då. Hittar du sådana fynd får du ju säga till! *kollar om den finns kvar*
SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg Jag hittade en annan lika fet bok, för 250:- som hette något med Java Data, bla bla. Har inte ens hunnit kolla i den, men den verkade bra. :D
PS. Mina böcker är inte heller gamla, typ från -01 tror jag.
Edit:
Rättelse, boken hette Proffessional Java Data och tog upp JDBC, RDBMS, OODBMS, JNDI, LDAP, Servlets, JSP, WAP, XML, EJB, transaktioner, m.m. smaskigt. Men den var bara på 1400 sidor. :p
SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg Nu en fråga om TagLibs:
Måste man använda TEI-klasser och bönor för att kunna presentera dynamisk data ( T.ex. från en databas )? Det är helst bönorna jag skulle vilja slippa, men det verkar ju inte som att det går utan? :q
ViktorMedlem sedan aug. 20021 752 inlägg TEI-klasser?? Vad är det :q
Bönor behöver du inte använda, kolla på det program som jag postade i min första post. Där hämtar jag data från ett XML dokument och lägger ut den på sidan helt utan bönor, bara genom ett taglib. Det är bara att ändra från XML till en databas eller något annat.
/Viktor
SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg Jag hade faktiskt glömt bort dina filer, kollade lite på dem igår - men fastnade i en tutorial där de använde TEI-klasser ( TagExtraInfo ) och bönor... :r
Nu så ska vi se om jag får bukt på det. :)
AGMedlem sedan mars 20001 266 inlägg Lust att slänga upp filerna igen ? :)
Andreas