Jag står och väger mellan att lära mig vb och java, det jag undrar är: Om jag lär mig java, kommer jag då aut. kunna jsp?
Liten fråga.
10 svar · 313 visningar · startad av trexter.com
Det är ju Java som används för att koda JSP, så själva språket kommer alldeles gratis, men det finns lite grejer som är speciella just för JSP, men kan man Java är de inte särskilt konstiga. Vad gäller vanliga servlets är det ingen skillnad från vanlig Java.
Svaret är m.a.o. "typ" :)
Står man mellan valet av VB och Java, kan ju inte valet vara så svårt. Java är ett fullfjädrat OOP-språk, plattformsoberoende, fräck och fräsch syntax, m.m. VB har ju inget av det här.
Fräck syntax? Visste inte ens att något sådant existerade. :e
Men är Java bra mot ASP? VB måste ju ändå (!?) vara bäst...
Men är Java bra mot ASP? VB måste ju ändå (!?) vara bäst...
Bra mot ASP? Hrmm... Vill du köra ASP så är inte Java rätt språk.
Java är en hel teknik där språket Java är kärnan och en mängd tjänster som servlets/jsp/webservices etc. etc. är fluffet.
Vill du köra ASP så är det VBScript och/eller JScript som är de språk som står till hands, samt ett antal mer eller mindre konstiga avarter. Men ingen som är seriös vill köra ASP i dagens läge, då den tekniken är gammal.
Lär dig Java eller, om du vill köra Microsoft, .NET med språket C#.
Med bra mot ASP menar jag till exempel så här (som ett exempel):
Jag vill göra ett program som man på ett hotell, i Windows, kan fylla i vilka rum som är bokade eller ej. Sedan på internet ska man med asp också kunna se det...
Då handlar det ju endast om att data skall kunna delas mellan din Javaapplikation och ett ASP-script, t.ex genom att de båda använder en och samma databas och det fungerar ju självklart.
Liten fråga.
Tja... Antingen lär du dig programmera (Java), eller så lär du dig använda det som andra programmerat (VB) ;)
precis
Ingrid, det här är inte Café Webforum så jag ber dig att sluta köra dina intetsägande one-liners här, håll dig i Café Webforum om du inte har något vettigt att säga annars blir dina inlägg raderade.