jmeMedlem sedan maj 20012 237 inlägg Hej!
Jag håller på med att skapa en enkel text-hanterare.
Nu sitter jag och klurar ut hur jag ska göra spar-funktionen.
Hur bör jag göra det?
Jag tänkte på att skapa ett hash-värde för varje fil, när man sparar den för första gången(dvs programmet vet om filens hash-kod så länge filen är öppen) och sedan jämför den ursprungliga hash-koden mot den nu-genererade(nu hash-kod genereras avrje gång man ska kontrollera om filen behövs spara).
Så resonerar jag. Det finns kanske ett bättre sätt.
Först tänkte jag på att registrera storleken på filen och använda det vid jämförelse men det kan ju finnas två olika filer som är lika stora...
Ifall hash är det jag ska använda, hur ska jag använda det?
spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg Uhm... varför ska du hålla på och böka med haschvärden och sådant? Öppna, skriv, stäng borde väl räcka, eller?
jmeMedlem sedan maj 20012 237 inlägg Jag vill införa en kontroll på att om filen behöver sparas.
Varför spara filen, om filen inte har blivit ändrad?
Just nu så har jag det så att bara en text-fil kan vara öppen åt gången(fråga inte varför) och om användaren väljer att skapa en ny text-dokumen(väljer "new" från menyn) så skall programmet kontrollera om det finns en öppen text-fil och om den är sparad.
PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg Är det inte lättare att bara hålla reda på antalet tecken i den öppnade filen. Dvs loopa igenom den för att kolla hur stor den är när den öppnas och sen jmfr vart efter. Kanske inte 100% vattentätt, men simpelt. Om du sen har fler filer så kan du ha motsvarande kontroll för varje öppnade fil genom trådning.
jmeMedlem sedan maj 20012 237 inlägg hmm...det ska jag pröva på...
Hade redan tänk på det. Din lösning med trådar funkar nog bra.
Tackar!
Fast ändå, undrar om det inte finns nån ännu bättre metod? :)
spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg Annars kan du ju koppla en lyssnare till textarean som jag antar att man använder för att redigera texten, och som sätter en flagga till true om man skriver i/tar bort någonting. När man sedan ska läsa in en ny fil/stänger ner programmet/vad som helst så kollar man om flaggan är "på", och om den är det så frågar man om man ska spara.
I och för sig kan man då som användare - om man vill busa till det - skriva i lite, och sedan ta bort det igen, och då vill programmet spara. Men då får man ju nästan skylla sig själv, eller i alla fall stå ut med sitt öde.