webForumDet fria alternativet

java & .net

9 svar · 312 visningar · startad av phonkworks

phonkworksMedlem sedan juli 2001228 inlägg

Hallo boys!

Har för mig att det går att skriva för .net i diverse språk men går det med java??

Har fått en förfrågan på ett system men kravet är att det ska byggas i .net och där är man ju helt grillad...

phonk.mvh();

SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg

Hm, jag tror inte att det går att bygga direkt i .NET, men det finns en "översättare" som översätter din Java till C# som Microsoft har släppt som en ny beta nyligen. Kanske det kan vara något?

sgtpepperMedlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Om kravet är att du skall köra på .NET-plattformen så är nog det bästa att köra C#, syntaxen och användningssättet är väldigt likt Java så tröskeln borde inte vara så enormt hög.

Får man fråga varför kunden absolut vill köra .NET? Är det ett medvetet tekniskt val så är det ju ok, men om det bara beror på att dom blivit smått indoktrinerade av .NET-hypen utan att egentligen veta vad det handlar om så kan man ju försöka få dom att revidera sitt krav ;).

Det är en myndighet som sitter med en NT-park och M$SQLServer. Precis! Det känns som om nån slags IT-chef där har fått för sig att man måste köra .net bara för att allt annat är M$. Hrmpf...

Jag har skickat en fråga tillbaka angående detta men det är väl tvärstopp antar jag.

phonk

SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg

Vad är det du ska utveckla?

En web lösning för pris statistik + ett internt analys verktyg.

Det skriker 3-tier jsp lösning. 3 man-veckor högst. suck...

phonk

SkarreMedlem sedan apr. 20012 427 inlägg

Vad innrbär 3-tier? *nyfiken*

sgtpepperMedlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Det känns som om nån slags IT-chef där har fått för sig att man måste köra .net bara för att allt annat är M$. Hrmpf...

IT-chefer är per definition korkade och saknar kompetens att ta beslut likt dessa :).

Iofs kan det ju vara kul att testa på .NET (skulle iaf jag tycka), men utvecklingstiden lär ju bli längre med tanke på att du inte är van vid den tekniken, ta det som ett argument typ "visst, jag kan utveckla det i .NET men då blir utvecklingstiden längre än om jag kör det i Java".

Förklara även att Java/J2EE körs utmärkt på NT-miljö och att det har gjort så de senaste fem-sju åren...

spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg

Re: java & .net

Ursprungligen av phonkworks Har för mig att det går att skriva för .net i diverse språk men går det med java??

Visual J#.Net finns ju, men jag vet inte hur bra den är...

Ja, jag skulle också vilja pröva men har inte riktigt tid just nu. Ställde frågan ungefär som du skrev :)

3-tier innebär 3 lager:
- presentations lager
- logik lager
- data lager

Överhörde en konversation för nån månad sen mellan en java knådare och ett par M$ killar:

- .NET är det bra?
- Ja fan, men kör det först i nåt intranet eller nåt mindre affärs kritiskt.
- Jaha, vadå.. är det inte stabilt?
- Eh.. jo....

:)

136 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.0e50b1ef
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)