webForumDet fria alternativet

Hittar inte filen

14 svar · 406 visningar · startad av Skarre

SkarreMedlem sedan apr. 20012 427 inlägg

Jag har precis börjat spisa boken "Learning Java" och i den första övningen uppmanas man kompilera en .java-fil för att sedan köra den med JView. När jag försöker göra detta i "Command Prompt" enligt följande:

C:\WINDOWS\System32>JView C:\Java\HelloJava1.class

säger den

Fel: Det gick inte att köra HelloJava1.class. : The system cannot find the file specified.

Vad är detta för trams? Filen finns visst! :p

LimeMedlem sedan sep. 2001961 inlägg

Nja... Filen finns där men JWiew hittar den inte.

JWiew ligger i System32-katalogen som är utpekad i PATH så jag skulle ställa mig i C:\Java\ och skriva

> JView HelloJava

Notera att jag inte har skrivit .class. Vill inte påstå att "Learning Java" är en speciellt bra bok och jag skulle personligen inte använda mig av JView utan använd Sun's JDK istället.

/Lime

Finns det något enkelt program med grafiskt gränssnitt man kan ladda ner kanske? DOS-promten är hyfsat omständlig.

stoffe-2kMedlem sedan apr. 200010 782 inlägg

Har tipsat om det förr, men den bästa(minsta) programmerings editorn är UltraEdit. där kan du sen koppla kortkommando och/eller skapa egna menyer med kompilera och kör...

SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg

Eclipse är det bästa som jag har använt.

LimeMedlem sedan sep. 2001961 inlägg

Normalt är det så att om man inte förstår hur man gör med hjälp av kommandopromten så har man svårt att förstå vad IDE'n sysslar med.

Lär dig. Vissa saker är svårt.

/Lime

Jag har inga problem att förstå vad man gör med hjälp av kommandopromten, men som jag sade, den är lite omständlig och jag söker ett enklare program med grafiskt gränssnitt som man kan köra applets m.m. i. Alltså inte en text-editor.

SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg

Följ då mitt tips! :D
Eclipse rockar verkligen... Superhärligt att arbeta i.

Andras favoriter är JCretor och NetBeans - men inte min. ;)

Jag testade Borland JBuilder 6, men det var ännu omstänligare. Man var ju tvungen att skapa projekt och en massa skräp bara för att få testa några rader kod. :)

Men jag ska testa Eclipse.

PhorpherMedlem sedan feb. 20002 300 inlägg

Om du nu bara ska göra "ett par rader kod". Varför kan du inte använda en vanlig editor och kommandoprompten då? :OO

Projekt är en självklarhet när du ska göra någonting som är en aningen större än ett hello world-program.

Vad är det där "skräpet" som skapas när man använder Borland JBuilder?

LAMPMedlem sedan mars 2002777 inlägg

Jcreator :D

spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg

...

Ursprungligen av spango ...

:q

Jag försökte testa Eclipse, men första intrycket är inte bra. Programmet låter sig inte ens installeras. Jag kör eclipse.exe efter att ha packat upp zippen, en "splash screen" dyker upp och sedan händer absolut ingenting. Jag blev tvungen att döda den med "task manager".

Hursomhelst så gillar jag JCreator stenhårt så det spelar ingen större roll. Tack för alla tips! Nu ska jag efter en lång natts Java-studerande gå och lägga mig. :)

spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg

Ursprungligen av Skarre :q

Det vart fel... upptäckte att SPiN redan hade nämnt NetBeans. Men nu när jag ändå är här och förklarar mig kan jag säga att NetBeans är kanon, om än lite konstigt från början. Mycket trevligt med ett drag'n'drool luser interface för att skapa GUI-trams, möjlighet att "montera" olika filsystem, inte bara vanliga kataloger utan även CVS-kataloger, FTP-servrar (... väl?) och lite annat. Lär man sig hantera den är den mycket trevlig.

Men JCreator är inte heller helt fel. :)

133 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)