webForumDet fria alternativet

Starta en rapport från msaccess

3 svar · 237 visningar · startad av pego

pegoMedlem sedan sep. 200110 inlägg

Har ett java program från vilket jag kan öppna min access databas, det är inga problem.
Mitt problem uppstår när jag vill gå ett steg längre och öppna en rapport i databasen direkt från mitt javaprogram, alltså inte bara öppna hela databasen. Har försökt att göra en genväg till rapporten och anropa den genom javaprogrammet men det fungerar inte.
Någon som har en tankegång hur jag ska bära mig åt ??

LimeMedlem sedan sep. 2001961 inlägg

Men... men...

Varför?

Varför göra en rapport i Access om du ändå ska blanda in Java? Man ska inte försöka blanda äpplen och päron om man inte tänker göra en fruktsallad.

/Lime

pegoMedlem sedan sep. 200110 inlägg

Som svar på ditt något ifrågasättande svar på min fråga Lime. Håller på och gör om en redan befintlig applikation gjord i vb styrd mot en accessdatabas.
För att kunna börja använda mitt programmet så snabbt så möjligt tänkte jag använda mig av befintliga rapporter tills jag hunnit göra om databasen. Så ibland är faktiskt den bästa lösningen att blanda äpplen och päron ........ Så min fråga kvarstår, hur når jag kontakt med min rapport ?

LimeMedlem sedan sep. 2001961 inlägg

Rätta mig om jag har fel, men är det inte så att rapporterna är skapade i PytteMjuk Access och dessa utnyttjar databasen för att hämta det data som skall visas i rapporten?

Eller är det så att en rapport i en Access-databas är någon form av förgenererad fråga?

Normalt så skiljer man ju på data och presentation och jag tror att det är mycket svårt att accessa en rapport i access via java.

Det skulle dock kunna gå om man vet vilket API som används av Access och sedan skapar en wrapper-klass som medelst JNI anropar detta. Men det verkar onödigt krångligt tycker jag.

Test att använda dig av Crystall Repports eller MTIR.

/Lime

128 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.16f3d68c
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)