Schäna krabbarna!
Är det nån som vet hur man svänger ihop en bat fil som tar argument? Går det att göra överhuvudtaget?
typ så här:
c:\ettdir\etthack arg0 arg1
Massa vänliga!
eder phonk
11 svar · 288 visningar · startad av phonkworks
Schäna krabbarna!
Är det nån som vet hur man svänger ihop en bat fil som tar argument? Går det att göra överhuvudtaget?
typ så här:
c:\ettdir\etthack arg0 arg1
Massa vänliga!
eder phonk
Du menar som ett NT/Win-script? Javisst går det:
test.bat:
@echo off
echo du skrev %1 samt %2
c:\> test hej phonk
du skrev hej samt phonk
Inte så Javarelaterat, men jag antar att du skall använda bat-filen för att skjuta igång ett Javaprogram. Om inte så kommer du drabbas av olycka ;) :e
Ursprungligen av sgtpepper Du menar som ett NT/Win-script? Javisst går det:
test.bat:
@echo off echo du skrev %1 samt %2c:\> test hej phonk
du skrev hej samt phonkInte så Javarelaterat, men jag antar att du skall använda bat-filen för att skjuta igång ett Javaprogram. Om inte så kommer du drabbas av olycka ;) :e
Vill du förklara för en newbie vad kodsnutten du skrev gör? Heter mainklassen test och är %1 och %2 argumenten? Ska batfilen heta samma som mainklassnamnet eller hur funkar detta?
Heter mainklassen test och är %1 och %2 argumenten? Ska batfilen heta samma som mainklassnamnet eller hur funkar detta?
Det här hade ingenting med Java att göra, så det är inga klasser det handlar om. :)
Test.bat är en körbarfil som kan ta emot argument, och %1 och %2 är just som du sa argumenten. :)
Men om bat-filen ska starta en java application måste jag, du. vi köra mainklassen. Hur kan bat-filen annars starta applicationen, om den inte hänvisar till någon klassfil?
Jaha, du menar så. Då ändrar man raden echo till något i stil med:
@echo off
cd minKatalog
java MinKlass %1 %2
Java-filen är MinKlass, och den tar emot argumenten som skickades till bat-filen. :)
Greit!
Ahh, en följdfråga: (urspårning av ämne i en java-confa)
Hur skickar man argument till en bat-fil?
Okey, men det låter som en mindre bra lösning eftersom användaren då måste ha JDK/SDK installerat på datorn. Är inte ett självuppackande jar-arkiv med bifogad JRE att föredra?
Eller hur löser man det när man vill lämna ut ett program som shareware eller dyl?
Man säger åt folk att installera JRE. Att slänga med den själv blir... ganska saftigt.