För ett par veckor sedan tog jag mig till final i en studenttävling för idéer till mobila tjänster, vid namn MISA, som anordnas av bl.a Sony-Ericsson, Europolitan och Accenture.
Nu är det tänkt att jag ska utveckla min tjänst själv innan den 5 maj. Problemet är dock att jag är helt novis på Javaprogrammering som vi ska använda (vilket de inte informerade om i samband med min tävlingsanmälan). Utvecklingen kommer att ske via programmering/modifiering av javaservlets (med inbäddad XML) samt infogning av information i en MySQL-databas. Lyckligtvis har jag kommit i kontakt med en kille som hjälper mig med utformning av databas och SQL-programmering, så nu saknar jag alltså en person som har lite kunskap kring servletprogrammering.
Min tjänst är väldigt enkelt utformad (i prototyputförandet som jag hoppas bli klar med), så det rör sig inte om någon "avancerad" programmering. Vidare har jag tillgång till exempelservlets med javakod som täcker en del av funktionaliteten kring den SMS-hantering som tjänsten kräver. Men eftersom jag är så pass oerfaren inom java, så tvingas jag ändå söka hjälp för att komma framåt i utvecklingen.
Värt att nämnas är också att det (enligt tävlingsreglerna) är fullt tillåtet att få utomståendes hjälp av vänner och bekanta för att utveckla/färdigställa tjänsten.
Hittar jag ingen som kan hjälpa mig med java-biten så att kommer jag tyvärr inte att kunna ställa upp i nästa fas av finalen, där allmänheten ges möjlighet att prova tjänsterna och betygsätta dem. Detta vore tråkigt eftersom jag tror på min tjänsts potential. Jag är således mycket tacksam gentemot den som ställer upp och hjälper mig!
Om ni är intresserade av att hjälpa en javanovis lite på vägen och/eller är nyfikna på vad tjänsten/utvecklingen går ut på så tveka inte att maila mig på mnilsson@home.se.
Tack på förhand!