SPiNMedlem sedan mars 20005 832 inlägg
Är det någon som har erfarenhet av servern Jetty? Den verkar ju rätt trevlig - skriven i pure Java och klarar av de senaste JSP- och Servlets-versionerna, plus en massa smarriga funktioner som man kanske inte väntar sig av en oper source-produkt. :)
Tomcat är den enda servern som jag har testat som stöder JSP och Servlets, och den var ju mycket trevlig samtidigt som den var lättinstallerad.
sgtpepperMedlem sedan apr. 20005 524 inlägg
Jag har faktiskt precis i dagarna kikat på Jetty och jag håller med, jäkligt fin pryl, särskilt om man tänker på hur mikroskopiskt liten den är.
Jag håller på med ett projekt där vi behöver en servlet/jsp-motor för en rapportgenereringsapplikation, i kravspecen ingår bl.a att det i princip skall gå att "droppa" hela applikationen på en befintlig server utan att några större konfigureringar skall behöva ske och att vår applikation inte skall störa själva huvudsystemet.
Jag kikade på Jetty eftersom den verkade passa våra krav och det gör den verkligen. När jag strippat den så mycket som det går så är den inte större än 1.86 MB! Den får alltså nästan plats på en diskett.. Jag fixade till ett litet installscript som lät användaren definera katalog där Jetty+applikationen skall installeras samt vilken port Jetty skall lyssna på och sen kopieras allt och startas, användaren behöver inte göra mer. Kalas! :)
Om man behöver en liten och enkel servlet/jsp-motor som enkelt skall gå att integrera med andra komponenter så är Jetty kung! (behöver man något större så är Websphere Application Server kung, men en aaning dyrare :e).
Yeah! Fräckt med färska rapporter - när de samtidigt är positiva. :)
Det låter ju onekligen toppen, så det blir väl till att prova på! Den fungerar kalas mot J2EE också, eller är det SE som gäller?
Den fungerar kalas mot J2EE också, eller är det SE som gäller?
JSP och Servletspecifikationerna ingår i J2EE och det stödjer den ju :).
Hur det är med andra delar av J2EE som t.ex EJB-stöd vet jag inte riktigt, men det skall tydligen gå att integrera den med den fria EJB-containern JBoss som tydligen skall rocka rätt hårt, jag har dock aldrig arbetat med den.
Någon dag när jag får lust tänkte jag testa Tomcat, Jetty och Resin och se vilken har minst "footprint" och som funkar smidigast. Min gamla trötta server orkar inte med så mycket tungt och vill gärna köra den server som tär minst på resurserna :). Om någon har sett något test av dessa jsp/servlet-servrar tillsammans på nätet så får ni gärna posta en länk :).
Det var just det här med EJB's som jag tänkte på, och JBoss ska ju som du sa rocka rätt hårt. Även Orion ska väl vara en rätt så schysst container för EJB, har du använt den?
Resin försökte jag konfigurera förut, men jag lyckades aldrig få igång den - men Tomcat var dödsenkel men verkade vara rätt så resurskrävande. JRun ( Apache.org har jag för mig? ) ska också vara en stabil server, men den har jag inte heller testat.
Köpte en fet bok på ca 1600 sidor igår om J2EE-programmering, så just nu sitter jag och suger i mig massvis av skoj information! Inlärnings-hormonerna i kroppen har bersärkagång just nu. :birp
Sånt här är skoj! Mer Java åt folket! :D
*njuter*
Även Orion ska väl vara en rätt så schysst container för EJB, har du använt den?
Nej, men jag har en polare som jobbat rätt mycket med den och enligt honom så är Orion både snabb och billig och det låter ju bra :)!
Tillägg: Självklart är dock Websphere App. Server bäst! (denna mening är jag tvungen att skriva enligt mitt anställningskontrakt :e)
Resin försökte jag konfigurera förut, men jag lyckades aldrig få igång den - men Tomcat var dödsenkel men verkade vara rätt så resurskrävande.
Hehe, jag tyckte nästan tvärtom. Jag har iofs inte testat de nyare versionerna av Tomcat men när jag körde med den tidigare så var den krångligare än Resin :). JRun glömde jag, den måste jag också ta med i mitt test.
Köpte en fet bok på ca 1600 sidor igår om J2EE-programmering, så just nu sitter jag och suger i mig massvis av skoj information!
Sånt är najs! Vad är det för bok? Jag är lite sugen själv på en riktig fetingbok!
Hehe, jag tyckte nästan tvärtom. Jag har iofs inte testat de nyare versionerna av Tomcat men när jag körde med den tidigare så var den krångligare än Resin . JRun glömde jag, den måste jag också ta med i mitt test.
Det är ju möjligt att det var JRun jag inte fick att fungera, är osäker. Du vet, när man inte lyckas med en produkt så orkar man inte lägga namnet på minnet. :e ;)
Sånt är najs! Vad är det för bok? Jag är lite sugen själv på en riktig fetingbok!
Den heter Professional Java Server Programming, J2EE Edition. En Wrox-bok, där endast en av nitton författare var indier! :i ;)
Den är väl 1½ år gammal eller något, men 310 kronor i Paginas fyndlåda på nätet var ju rena kapet! Dom har säkert kvar den där ( Beställde ju för ett par dagar sedan ), om du är intresserad av samma bok. Men du kanske har pengar till att köpa en nyare utgåva, vilket inte jag har. ;)
ISBN 1-861004-65-6 hur som helst. :)
En Wrox-bok, där endast en av nitton författare var indier!
Det var som satan! Dom har lagt av sig lite, indierna :e
Men du kanske har pengar till att köpa en nyare utgåva, vilket inte jag har
Jag har precis köpt en motorcykel så jag har inte ett korvöre kvar nästan :( :e, men jag kan ju alltid tigga lite på arbetsgivaren, jag skall kika på boken, det var ju faktiskt billigt!
*bump*
Tillbaka igen med fler dumma frågor. ;)
Vilken DBMS lämpar sig bäst för en J2EE-plattform? Är CloudScape som följer med något att hänga i julgranen? MySQL brukar ju funka rätt stabilt, men det verkar inte finnas några drivisar som stödjer connection pooling till MySQL. De gamla hederliga MM.MySQL funkar ju kanoners, annars. :)
Jag vill helst inte gå via någon brygga, utan använda pure Java-drivisar eller delvis native-drivisar ( Vendor API, mao ) - de är ju snabbast. :)
Jag har ju tänkt sätta upp en testmiljö med J2EE på en Linux-burk, så det bör vara en DBMS som är open source eller freeware. :)
Något mer som kan vara av intresse när jag sätter upp servern? Hittills har jag kommit fram till följande:
J2EE
Jetty
JBoss / alternativt Orion AS
Red.}
:o
Det blev en hel del svengelska, svenska och engelska i en salig blandning. Men så är det när det är svårt att uttrycka sig på ren svenska. ;)
Vilken DBMS lämpar sig bäst för en J2EE-plattform?
För stora, kritiska applikationer skulle jag säga DB2 eller Oracle, men för labbprojekt funkar väl det mesta.
MySQL, Interbase och PostgreSQL är de OpenSource-varianter som direkt poppar upp i skallen, men både DB2 och Oracle finns så vitt jag vet i nedladdningsbara skarpa testversioner om man vill prova lite fetare relationsdatabaser.
men det verkar inte finnas några drivisar som stödjer connection pooling till MySQL
Jo, gör det inte det? Hmm.. Jag har alldeles för mig att jag använt Datasource med MySQL-databaser.. Jag måste kolla.
Ja, själva drivaren stödjer iofs inte pooling men det är nog alltid implementerat i applikationsservern. MM.MySQL-2.0.11 stödjer som jag fattar det åtminstone det mesta i JDBC 2.
Drivisar för DB2 och Oracle ( Om det finns till testversionerna, möjligt att de "riktiga" kanske inte funkar? :q ), hämtar jag dem hos en tredjeparts-tillverkare, eller finns det på deras sidor?
Äsch, vad fasen - jag söker! :i :e
Tack, ännu en gång, btw! :)
Här kan du tanka hem en fri DB2-version som kallas "DB2 Personal Developer's Edition", det är så vitt jag vet en skarp DB2:a med vissa begränsningar, om dom begränsningarna är inlagda i mjukvaran eller endast är en paragraf i licensen minns jag inte.
Du kan även tanka hem en 90-dagarsversion av DB2 Extended Edition här, det är den version som man oftast kör på NT och Unixservrar.
JDBC-drivare följer med DB2 och ligger under katalogen "java" eller vad den nu heter i installkatalogen (db2java.zip heter jar-filen).
Tack! Sitter just nu på Oracle och försöker registrera mig, man var visst tvungen att vara medlem för att komma åt deras downloads. :)
Det är samma hos IBM. Undrar hur många medlemskap man har registrerat genom åren egentligen :e. Säkert ett par hundra åtminstone..
Ja, det är ju inte direkt så att man sitter och laddar hem från dem dagligen. Då skulle man komma ihåg sina uppgifter... Jag använder däremot alltid samma loginname, som också är rätt ovanligt. Så jag brukar kunna få hem uppgifterna till min brevlåda om jag har tur. :)
*bump* ( Igen ;) )
Kan man med Jetty logga in användare på servern ( Eng. Authenticate ), som man t.ex. med Apache fixar genom .htaccess? Om inte, har Tomcat den möjligheten?
Hur får jag sedan tag på användarnas loginnamn via en JSP-sida och en Servlet?
Vill helst inte logga in användarna genom HTTP mot en DBMS. :)
AGMedlem sedan mars 20001 229 inlägg
Försöker installera Jetty på en windows maskin, det verkar vara mängder avproblem. Den klagar på att JAVA_HOME inte är tilldelat etc. Nån som har erfarenhet?
ANdreas
spangoMedlem sedan juni 20006 147 inlägg
Den klagar på att JAVA_HOME inte är tilldelat etc.
Ställ in miljövariabeln JAVA_HOME så att den pekar på den katalog du installerat JDK till, exempelvis C:\jdk1.4.
Har gjort detta genom att i ms-dos angiva "set JAVA_HOME=c:\katalog\". Men jetty reagerar ej på detta, kanske är nödvändigt att ändra i autoexec istället?
Sgtpepper kanske kunde man få ett exemplar av dina installationsprogram.
Andreas
Nu har jag iaf, via Jboss bin, kommit så långt att servern verkar fungera, men jag får felmeddelande:
HTTP ERROR: 404 Not Found
Could not find resource for /
RequestURI=/
127.0.0.1:8080
Andreas