webForumDet fria alternativet

gömma lösningarna till spelet

5 svar · 382 visningar · startad av neversleep

neversleepMedlem sedan okt. 2001230 inlägg

Hej på er
Har gjort ett litet spel som en applet. Det jag undrar är över hur man gömmer spellösningen. Först låg allt direkt i appleten, men sedan fick jag reda på att det är enkelt att dekompilera en klassfil och på så vis få hela koden.
Sedan la jag lösningen i en texfil som appleten läser in vid behov. Detta funkar finfint om svarsfilen ligger i samma katalog som själva appleten på servern. Problemet med detta är dock att filen ligger blottad för vem som helst eftersom det är ganska enkelt att tanka hem den.

Hur fanken gör man?
Provade även att lägga filen i en skyddad mapp, utanför wwwroten. Men då kan inte appleten läsa den pga accessviolationblablbala.

Några förslag?

spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg

En variant är ju att envägskryptera lösningarna, och sedan kryptera svaret och se om de stämmer överens, eller köra någon lösning med public/private key, et.c..

Är inte så haj på kryptering. Men blir inte det nästan samma sak. Dvs kryptering eller dekryptering får väl ligga i appleten....och då kan man liksväl lista ut lösningen?

Känns lite overkill för mig att köra igång med kryptring för en sådan här sak :)
Finns det inget lättare sätt?

PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg

Det finns "tools" för att kompilera till classfiler som blir svåra att återställa. Men förmodligen förlorar man en del prestanda :l

KB Sriram's Hashjava -> http://www.ibiblio.org/javafaq/books/secrets/secretscd.html
Hittade dock ingen direktlänk, men det kanske finns nånstans om man söker lite till.

spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg

Vore det inte smartare att skicka lösningarna till ASP-scriptet tillsammans med någon identifierare för frågan och utifrån det berätta om man hade rätt?

tack PeW
löste det dock genom att gömma svaren i ett ASP dokument som returnerar svar beroende på fråga. Visst kommer man fortfarande åt lösningarna om man skickar rätt parameter till ASP dokumentet, men de ligger iaf itne lika blottade längre.

131 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)