Jag får massa fel när jag ska kompiler med:
javax.microedition.midlet.*;
Har nyaste versionen av Java men javax finns inte, var laddar man hem det?
9 svar · 420 visningar · startad av Gaski
Jag får massa fel när jag ska kompiler med:
javax.microedition.midlet.*;
Har nyaste versionen av Java men javax finns inte, var laddar man hem det?
Vad får du för felmeddelanden? Hur ser raderna med kod ut där du får fel? Låter konstigt att inte Java 2-funktionerna finns med, om det är den senaste JDK:n (?) du installerade.
Jag får:
C:\Documents and Settings\Johan Ekman\Skrivbord\TimerDemo.java:1: package javax.microedition.midlet does not exist
Försöker göra en MIDlet applikation...
Har du någon erfarenhet av det föresten?
Har du importerat de klasser du behöver från javas klassbibliotek?
Existerar de klasserna? Har du verkligen JDK 1.4 MicroEdition?
Jag har den vanliga SDK, ingår inte J2ME i den?
Efter en snabb titt i API:et för JDK1.4SE så kan vi konstatera att "Nä, det gör det inte".
J2ME är ett subset av J2SE, men det består även av ett antal olika profiler. Vanligast är "Foundation profile" som är den som är närmast J2SE, men den innehåller ingen grafik.
Connected Limited Device Configuration (CLDC) och 'K virtual machine' är till för minimala maskiner, som kaffebryggare och sånt.
JavaTM 2 Platform Micro Edition, Wireless Toolkit är till för PDA:er och mobiltelefoner och annat som har en skärm.
Det är i denna du hittar javax.microedition.midlet.*
Så svaret på frågan är: Nej, microedition ingår inte i SE, men delar av SE ingår i ME.
/Lime
Ok, men var kan man ladda hem microedition då?
På samma sida där du kan välja om du vill ladda hem SE eller EE. Vanliga download-sidan alltså. :)
Kollade runt lite på http://wireless.java.sun.com och såg där att man inte kunde använda vanliga java programmen för att kompilera, man är tvungen att använda KToolbar. Det visste jag inte....
Därför allting vart fel...