webForumDet fria alternativet

JSP/Tomcat på RedHat Linux 7.2 ?

10 svar · 585 visningar · startad av Zigma

ZigmaMedlem sedan aug. 200150 inlägg

Har hela dagen försökt få igång Tomcat på RedHat Linux 7.2 men jag förstår inte vad som är fel.

Jag har installerat alla nödvändiga paket, installerat Java 1.4, satt alla variabler som JAVA_HOME, CATALINA_HOME ..etc
och startat upp den, jag ser att den ligger bland processerna men om jag öppnar Mozilla och skriver http://localhost:8080 så får jag inget svar.

localhost funkar, där ligger vanliga Apache men Tomcat svarar inte alls.

En step by step instruktion för att få igång Tomcat eller vilken JSP runner som helst på en Linux dist tillsammans med Apache vore trevligt.

Är det någon som lyckats få igång Tomcat på RedHat eller någon annan Linux dist ?

SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg

Jag har fått igång Tomcat på RH7.2, och jag hade inte några som helst problem. Det finns ett par filer i tarball:en som är bra att läsa, t.ex. ReadMe och Installation tror jag dom heter. :)

ZigmaMedlem sedan aug. 200150 inlägg

Kul du var då.

Jag struntar i om du inte har några problem, uppenbarligen var
det problem för mig, läste du inlägget eller ? Ser det ut som jag inte har läst instruktionerna.

Har följt det exakt och som jag skrev startar den men den svarar inte på anrop, hade du någon vettigt att komma med eller som felsökning ? Inte ? Men håll då tyst.

Tog mig en halv minut att konfigga Tomcat på Windows,
var det inte server linux var så bra på ? Patetiskt skulle jag
vilja säga.

Windows är uppenbarligen det enda system som saker funkar på, även open source crap.

LimeMedlem sedan sep. 2001961 inlägg

Tja... Jag har ingen aning om vad du gör för fel, men ansluter mig till SPiN...

Följde instruktionerna i Readme och install så gick det fantastiskt bra... Nu kör jag iofs Mandrake Linux men det ska nog inte spela ngn roll.

Vad jag dock fick göra var att stänga av den stora apache-servern, eftersom den också låg på 8080...

Det finns liksom ett par 100 olika saker som kan vara fel... Vi har ingen aaaaning om hur ditt system ser ut och vad du har satt och så vidare. Då är det väldigt svårt att titta i kristallkulan och säga med domedagsrösten "gör såhär!!!"

YHAOS
/Lime

SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg

Jag struntar i om du inte har några problem, uppenbarligen var
det problem för mig, läste du inlägget eller ? Ser det ut som jag inte har läst instruktionerna.

Har följt det exakt och som jag skrev startar den men den svarar inte på anrop, hade du någon vettigt att komma med eller som felsökning ? Inte ? Men håll då tyst.

Du var verkligen en höjdare att försöka hjälpa. Det verkar inte som att du har följt instruktionerna eftersom att du inte får det att funka. Många struntar helt i att läsa de emenenta filer som följer med de applikationer de ska installera, därav mitt påpekande.

Du efterfrågade en step by step, och det finns i instruktionsfilerna - lusläs dem. Det har ju funkat perfekt för både Lime och mig, alltså är det en stor chans att du har missat något.

Jörgen HPMedlem sedan feb. 20012 412 inlägg

Vad jag dock fick göra var att stänga av den stora apache-servern, eftersom den också låg på 8080...

Skulle det vara så som lime säger att port 8080 är upptagen, då går du in och editerar i tomcat-katalogen conf/server.xml. Ungerför mitt i koden finner du följande kodsnutt:

<!-- ==================== Connectors ==================== -->

<!-- Normal HTTP -->

<Connector className="org.apache.tomcat.service.PoolTcpConnector">

<Parameter name="handler"       value="org.apache.tomcat.service.http.HttpConnectionHandler"/>

<Parameter name="port" value="[red][b]8080[/b][/red]"/>

</Connector>

Ändra till en annan port, tex 8181, så kan du ha igång andra program samtidigt ;)

Mvh Jörgen HP

nicclasMedlem sedan feb. 20001 050 inlägg

Ahh, jag har ett liknande problem :)

Jag har installerat Tomcat från http://jakarta.apache.org/builds/jakarta-tomcat-4.0/release/v4.0/rpms/
på mitt RH7.2.

Jag vill köra mitt Tomcat via Apache, inte som självständig applikation.

Installationen går fint och tomcat4 finns med bland mina services. Dock blir det fel när den skall startas.

**Den klagar på att : "This account is currently not available."

Vad kan vara fel?**

Min RH7.2 installation är annars ganska "standard". Den kör Apache, MySQL och PHP utan problem.

(Måste bara tillägga att jag inte har några problem ett få igång Tomcat som "standalone" mha instruktionerna på http://jakarta.apache.org/tomcat/tomcat-4.0-doc/RUNNING.txt men jag vill köra den som service via Apache och det har jag alltså fortfarande problem med...)

/nicclas

Här finns en fin step-by-step-instruktion till hur man kopplar Tomcat till Apache på port 80:
http://dcb.sun.com/practices/howtos/tomcat_apache.jsp
Det fungerar :)

sgtpepperMedlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Den klagar på att : "This account is currently not available."

Jag tippar på att användaren (nobody?) under vilken Tomcat körs inte har ett korrekt skal utan istället har /sbin/nologin satt som skal... Kanske :) Kolla!

Japp, nobody har inget korrekt skal (och tomcat kör som nobody!). Måste den ha det? Hur fixar jag det enklast?

Ah, det var ju bara att ändra i "System settings".. Och nu fungerar det med Tomcat som "service". Schysst!

145 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
142 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)