webForumDet fria alternativet

Utvecklingsmiljöer

20 svar · 793 visningar · startad av sgtpepper

sgtpepperMedlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Fortsättning på denna tråd.

SPiN:
Websphere Application Studio är visserligen inte gratis, men själva grundplattformen (eller vad dom kallar "universal tool platform") är OpenSource (www.eclipse.org).

Till detta kan man "plugga" in olika plugins, de som finns just nu är (tror jag) JDT (java development tools subproject) samt ett C/C++-plugin, fler lär dyka upp, och med dom bitarna får man en rejäl miljö, tanka hem och prova!

I ärlighetens namn skall jag kanske erkänna att jag aldrig testat Oracle JDev så RGB får gärna berätta lite om den.

------------------
det finns ingen.info tillgänglig.

"inside every human being there's an american trying to get out".

[Redigerat av sgtpepper den 18 dec 2001]

jtMedlem sedan juni 2000350 inlägg

Har för mig att JDeveloper bygger på JBuilder från borland.

SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg

sgtpepper> Ingår Websphere i grundplattformen? Vad är plattformen skriven i för språk, är det Java, som jag gissar på att det är?

RGB & jt> JBuilder är ju skriven i Java, är JDeveloper det också? Om JDev bygger på JBuilder - är de lika varandra? JBuilder gillade jag inte alls :l

Jag sköter just nu all min Java från IDEn JCreator, som jag tycker är enastående. Ett lättviktarprogram som ändå har samma kraft som VC++ i C++! :)

------------------
SPiN, bjorne.w@telia.com

-- En ask vet jag stånda - den Yggdrasil heter, ett väldigt träd överöst av vita sanden. --

SPiN: Jag tror att grunden i Eclipse är skriven i C++, de olika plugin-komponenterna är skrivna i Java, men jag kan ha fel, jag har inte så bra koll på den ännu.

Websphere Application Server ingår inte i Eclipse, men jag antar att en utvecklarversion ingår i Websphere Application Studio Developer. För övrigt så hatar jag att alla produkter skall heta Websphere i förnamn, det skapar en viss begreppsförvirring så att säga :).

------------------

RGBMedlem sedan dec. 1999419 inlägg

SPiN: JDev3.2 är JBuilder i botten det är sant har dock
bara tagit mig en snabbt titt på JBuilder. Och det var
länge sen så jag kan inte säga hur lika de är.
Oracle har lagt till en del saker iaf så mkt vet jag.
Någon skrev en review som du hittar här

Nya oracle9i JDeveloper är suveränt om man skall tro den här artikeln.

------------------
AIDS :
Apple Infected Disk Syndrome

Nu har jag fått många sidor att läsa igenom! :D
Nåt att göra innan man somnar ;)

Tror jag håller mig till JCreator så länge jag har kvar min nuvarande burk, men testar nog på de flesta stora IDEerna när jag köper en snabbare och kraftfullare.

------------------
SPiN, bjorne.w@telia.com

-- En ask vet jag stånda - den Yggdrasil heter, ett väldigt träd överöst av vita sanden. --

PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg

SPiN >>

Vilken version av JCreator kör du?
Freeware eller köpt?

------------------
Ancilla, face mea laganum!

Shareware, jag har ca 5 dagar kvar på evoluation copy'n bara :l

Funderar på att köpa den nu under julen.

Version: 2.00

Den har dock saerat ur lite på sistone, så jag vet ju inte hur stabil den är.

Har du köpt den? Får man några extrafunktioner med den köpta, vet du det?

------------------
SPiN, bjorne.w@telia.com

Testa Eclipse/JDT innan du går och köper något, gratis är godast! :)

------------------

Hm, men det tog väl rätt mycket datorkraft? Får kolla lite mera på det, om burken här pallar det... Annars är ju JCreator förträffligt billigt också, ligger på runt 200 SEK endast. ( $20 om jag inte minns fel. )

------------------
SPiN, bjorne.w@telia.com

Nja, jag vet inte om den är så särskilt jättekrävande. Den tar upp 33 MB RAM direkt efter uppstart, vilket iofs inte gör den till en lättviktare, men inte heller till en supertungviktare :).

------------------

33 MB. Aja... :)

Nu har jag ivf laddat ner allt jag kunde hitta, så i morgon kör jag väl igång den. Rapporter kommer att finnas tillgängliga här i tråden, startar runt ca. 15:00 skulle jag gissa på. :)

------------------
SPiN, bjorne.w@telia.com

SPiN>>

Har du köpt den? Får man några extrafunktioner med den köpta, vet du det?

Nej, jag kör med freeware 2.0 :e

Jag vet inte om det är några extra funktioner... men 2.0 funkar bättre än de tidigare och som jag inbillar mig är pro-varianten stabilare.

Men jag gillar den :)

------------------

[Redigerat av PeW den 18 dec 2001]

Humma, JCreator freeware 2.0? Då saknas det väl en massa funktioner, som t.ex. popups för objekt ( Alltså vilka metoder och funktioner som ingår i klassen, med datatyper och allt )?

------------------
SPiN, bjorne.w@telia.com

Nix.. just de finns med :)

Men visst. Nån eller några funktioner borde vara annorlunda / simplare. För mig räcker den iaf... som ett skal mot jdk:n

------------------

[Redigerat av PeW den 19 dec 2001]

De finns med?! Jamen, då laddar jag ner den också :e

Ska sätta igång med Eclipse nu schassen... Lovar. ;)

------------------
SPiN, bjorne.w@telia.com

Nu har jag satt igång med Eclipse.

Ja, det var ju inte speciellt svårinstallerat - det var bara en ZIP-fil som skulle packas upp så skapades en root-mapp för Eclipse och ett par submappar för programmet. När jag bara kollat lite på det, verkar det vara ett trevligt program - plus i kanten för att det är så pass snyggt som det är. Däremot går det lite väl segt att köra på maskinen jag sitter på, en PII 450 MHz med 64 MB RAM endast. :l

Det laggar ändå inte alltför mycket, men det tog en tid att starta.

Ska sätta igång med att skriva ett litet Java-program, bara för att se hur Eclipse ter sig. Återkommer! :)

------------------
SPiN, bjorne.w@telia.com

Trevligt program, som sagt! Dock var min dator lite för klen, den laggar nästan hela tiden - jobbigt att vänta på att den s.k. Code Completion-popupen ska komma upp. :l

Men det är lätt att komma åt alla sina klasser, metoder och variabler med ett litet "Overview"-fönster, som med de flesta IDE'er.

Har lagt upp en screenshot för intresserade; http://www.command.nu/bjornie/Eclipse_ScreenShot.jpg

Som sagt, mycket rent och snyggt program. Har du en stabil dator med MINST 128 MB RAM är det värt att ladda hem.

Funderar på att installera det på min utvecklingsdator här brevid, den är lite stabilare. Blev riktigt importerad faktiskt, hade väntat mig mer likt JBuilder. :)

------------------
SPiN, bjorne.w@telia.com

Kanske ska testa då :)

------------------

Klart att du ska testa! :)

Nu har jag stött på problem. När jag nu vill installera Eclipse på den andra datorn, funkar det inte. Jag får felmeddelandet:
"No such file or directory: C:\Program\eclipse\jre\bin\javaw.exe"

Den finns inte heller, men inte heller finns den på första datorn jag installerade på - och där går det att köra igång det. Först gissade jag på att jag inte hade en JRE installerad ( har precis formaterat om burken ), så jag tankade ner 1.4-betan. Det hjälpte dock inte, utan programmet fortsätter klaga.

Någon som har en idé om vad som kan vara fel?

------------------
SPiN, bjorne.w@telia.com

127 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.b943c234
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)