webForumDet fria alternativet

Jimi

9 svar · 263 visningar · startad av AG

AGMedlem sedan mars 20001 266 inlägg

Försöker få igång Jimi på datorn men det verkar ej fungera, behövs den läggas till Classpath?

Anledningen är att jag försöker få igång följande. http://www.javaworld.com/javaworld/jw-05-2000/jw-0505-servlets.html

Andreas

sgtpepperMedlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Ja, Jimi-klasserna i JimiProClasses.zip måste finnas åtkomliga för JVM:en. Lägg till den i din CLASSPATH.

------------------
Peer's Law
The solution to a problem changes the problem.

Så här ser nu min autoexec.bat ut
<font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif">Kod:<font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif" color="#666600">
SET CLASSPATH=c:\jdk1.3.1_01\bin;c:\andreas\resin\lib\jsdk23.jar;c:\Jimi;
SET PATH=C:\WINDOWS;C:\WINDOWS\COMMAND;c:\jdk1.3.1_01\bin;c:\andreas\resin\lib\jsdk23.jar;c:\Jimi;C:\Program\Mts

Därav borde Jimi ligga i classpath, jag startade om autoexec.
Men när jag försöker nå filen får jag följande fel.

500 Servlet Exception
C:\ANDREAS\RESIN\doc\WEB-INF\classes\JIMIProducer.java:31: cannot resolve symbol
symbol : class Jimi
import com.sun.jimi.core.Jimi;
^
C:\ANDREAS\RESIN\doc\WEB-INF\classes\JIMIProducer.java:32: cannot resolve symbol
symbol : class JimiException
import com.sun.jimi.core.JimiException;
^
C:\ANDREAS\RESIN\doc\WEB-INF\classes\JIMIProducer.java:33: cannot resolve symbol
symbol : class JimiWriter
import com.sun.jimi.core.JimiWriter;
^
C:\ANDREAS\RESIN\doc\WEB-INF\classes\JIMIProducer.java:82: cannot resolve symbol
symbol : class JimiWriter
JimiWriter writer = Jimi.createJimiWriter("image/png", stream);
^
C:\ANDREAS\RESIN\doc\WEB-INF\classes\JIMIProducer.java:82: cannot resolve symbol
symbol : variable Jimi
JimiWriter writer = Jimi.createJimiWriter("image/png", stream);
^
C:\ANDREAS\RESIN\doc\WEB-INF\classes\JIMIProducer.java:86: cannot resolve symbol
symbol : class JimiException
catch (JimiException je)
^
6 errors

Frågan är var felet ligger, testa gärna själva att få programmet från Javaworld att fungera.

Tack
Andreas

LimeMedlem sedan sep. 2001961 inlägg

Du har mappen Jimi men inte filen JimiProClasses.zip i pathen. För du har väll inte packat upp klasserna?

/Lime

------------------
Praeterea conseo microsoftenem esse delendam.
- modernt latinskt ordspråk

Även fast jag lägger till JimiProClasses.zip får jag samma fel. Så vad kan då ställa till det?

Andreas

Hittade detta på författarens hemsida. "Correction: The ImageServlet class should have called response.setContentType() first, before writing the image data to the response output stream."
Frågan ä bara vart det skall in i koden, nån som vet eller fått det att fungera.

Andreas

Lägg JimiProClasses.zip i lib-katalogen under WEB-INF så skall det nog lösa sig.

------------------
Peer's Law

[Redigerat av sgtpepper den 05 feb 2002]

Visst kom filen att kompileras då, så det var bra. Tack för hjälpen med det.
Dock är fallet så attd et fortfarande inte vill fungera. Nån som har/vill testa det själv att installera o se?

Andreas

Jag testade nu och det fungerar fint: http://automateld.com/servlet/ImageServlet?JIMIProducer

Observera att dom byggt testservleten på ett, eh, intressant sätt. Du måste skicka med namnet på den ImageProducer-klass som skall användas för att skapa bilden som parameter till servleten, i fallet ovan används alltså JIMIProducer.

Vad får du för felmeddelande?

------------------
Peer's Law

Nu fungerar det kanon. Enda problemet jag har nu är att andelen färg skall vara beroende på ett värde i databasen.
Typ: 360*0,9 etc, där 0,9 är en variabel.
Frågan är hur man då enklast ändrar detta, skall man exempelvis göra om till en böna?

Andreas

123 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.2b84b982
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
120 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)