webForumDet fria alternativet

Bästa IDE:t

4 svar · 399 visningar · startad av Tobias

TobiasMedlem sedan jan. 200133 inlägg

Hej!

Kör Windows och undrar vilket bästa IDE:t är? Om jag vill köra Microsoft Visual J++, är det så att om jag designar ett formulär som generar kod, blir det med specifika microsoft-klasser, dvs det funkar illa i java runtime från sun / i webbläsare?

Alternativt undrar jag vad bästa java-ide:t är till Linux om jag i framtiden jobbar lite så.

Vad tycker ni om Code Warrior? bra eller dåligt? Hur jobbar man bäst på Macintosh?

Vänligen

Tobias

PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg

Jag gillar JCreator http://www.jcreator.com/

Innan det körde jag med UltraEdit, vilket är ganska bra det med som IDE. Men det kommer säkert en hög med fler alternativ här snart :)

------------------
CAFE BABE?

sgtpepperMedlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Själv kör jag IBM VisualAge For Java och efterföljaren Websphere Studio Application Developer. Båda är väldigt kraftfulla arbetshästar med stöd för allt man kan tänkas behöva som programmerare, WSAD är den bästa IDE jag någonsin jobbat i. Nackdelen är kostnaden och är man t.ex en privatperson så är de kanske inte ett alternativ.

Jag har även använt Borland JBuilder som även den är en kompetent IDE men även här gäller det att priset är tämligen högt. Det finns dock en variant som kallas "JBuilder 6 Personal" som är fri, vet dock inget om den.

När det gäller gratisalternativ så vill jag rekommendera Eclipse. Eclipse är ett ramverk för utvecklingsverktyg och skeppas med en modul för utveckling av Java, WSAD som jag nämnde ovan kör Eclipse i botten. Eclipse är fritt.

När det gäller IDE:er på Linux så finns både JBuilder och WSAD/Eclipse att tillgå, varav jag endast testat WSAD och det ser lovande ut, vissa smärre skönhetsfel måste putsas bort men nästa version kommer nog att vara i klass med Windowsversionen.

Vilken IDE man skall välja beror rätt mycket på vilka behov man har, i bland räcker en texteditor som UltraEdit långt och ibland, i större projekt med tung utveckling så är en kraftfull IDE med stöd för teamwork/versionshantering ett måste.

------------------
Peer's Law
The solution to a problem changes the problem.

psMedlem sedan juni 2000841 inlägg

Finns ett par till som jag tycker kan va värt att nämna.
Forte är en IDE för att utveckla grafiska apps. Skriven i Java så det krävs en del av din burk. Det finns säkerligen bättre IDE:er för att utveckla grafiskt, men den här finns i en gratisvariant bla.
EditPlus bra och snabb texteditor. Kostar nån hundring.

------------------
ps » Email » URL

SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg

Eftersom att sgtpepper är så klok att han nämne Eclipse, behöver jag egentligen inte säga det igen. Men jag gör det ändå. ;)

Eclipse är super! JCreator funkar ju endast för Win, annars är den också toppen. JBuilder gillade jag inte alls när jag testade den... Så kör på Eclipse!

------------------
SPiN, bjorne.w@telia.com

133 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)