webForumDet fria alternativet

Linux-varningar

9 svar · 336 visningar · startad av SPiN

SPiNMedlem sedan mars 20005 832 inlägg

Hej!

När jag använder Swing i Linux får jag ett par varningar, även fast programmet funkar som det ska.

Raderna ser ut så här:
<font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif">Kod:<font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif" color="#666600">
$ java JSwingProgram
Warning: Cannot convert string "MetaCtrl<Key>Insert" to type VirtualBinding
2002-jan-12 17:03:59 java.util.prefs.FileSystemPreferences$2 run
INFO: Recreated system preferences directory in /etc/.java/.systemPrefs
2002-jan-12 17:04:01
VARNING: Recreated user preferences directory.
$

Någon som vet varför detta uppstår? Jag använder Sun's SDK, 1.4 betan, om det har med det att göra?!

------------------
SPiN, bjorne.w@telia.com

-- Wise men talk because they have something to say; fools, because they have to say something. --

sgtpepperMedlem sedan apr. 20005 524 inlägg

Jag är inte hundra, men jag tror att det är X Servern som varnar om att ditt program (eller själva Swing) försöker andvända en key mapping som inte X Servern känner till.

Om ditt program funkar som det ska så är det inget att bry sig om.

------------------
Peer's Law
The solution to a problem changes the problem.

Ah, okey. Det låter ju rätt logiskt, när det gäller säkra Linux. :)

Hur som helst så brydde jag mig inte heller, då programmet funkar. Blev lite förbryllad bara, då jag inte sett det förut. ( Första gången jag kompilerar och kör Javaprogam på Linux. :o )

:)

------------------
SPiN, bjorne.w@telia.com

-- Wise men talk because they have something to say; fools, because they have to say something. --

Hm, så var man tillbaka igen.

Jag försöker bestämma CLASSPATHen i Linux, och lägga till ett bibliotek som jag laddat ner.

Jag har lagt till följande i filen .bashrc:
<font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif">Kod:<font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif" color="#666600">
JAVA_HOME=/usr/java/j2sdk1.4.0; export JAVA_HOME
PATH=/bin:/usr/bin:/sbin:/usr/sbin:/usr/X11R6/bin:/usr/java/j2sdk1.4.0/bin; export PATH
CLASSPATH=/usr/java/j2sdk1.4.0/lib/tools.jar;/usr/java/j2sdk1.4.0/xml/jdom.jar; export CLASSPATH

Först klagade bash:en på: "Åtkomst nekad", så jag ändrade rättigheter till execute för den. Då klagade bash:en på att den inte kan exekvera binär fil. :l

Hur gör jag för att lägga till ett extern lib till CLASSPATHen?

------------------
SPiN, bjorne.w@telia.com

n_wolleMedlem sedan okt. 200119 inlägg

Måste man inte vara su (superuser) när man ändrar den? Kanske är det det LINUX klagar på.... :q

UlfTMedlem sedan maj 20016 050 inlägg

Nej, man behöver inte vara su för att ändra på sin egna .bashrc. Det är antagligen något med flaggorna på .bashrc som är fel. Har inte linux igång just nu så jag kan inte kolla vilka flaggor jag har på min fil. Frågan är när klagomålet "åtkomst nekad" egentligen dyker upp. Är det när .bashrc sparas? Då är det nog skrivrättigheten som inte är inställd rätt.

Nope, det är inte när den sparas. Det är när jag öppnar konsollen igen, efter att ha editerat filen. Jag sitter och editerar filen i X, alltså. :)

Just nu löser jag det genom att skicka med CLASSPATHen när jag kompilerar, vilket är lite jobbigt. Man måste ju ange den när man ska köra filen också. :l

------------------
SPiN, bjorne.w@telia.com

ChainsawMedlem sedan sep. 20001 282 inlägg

Det låter som om du inte har talat om att filen är körbar, något som krävs. Samma misstag som jag gjorde på Macen för en timme sedan, alltså. Skriv 'chmod +x .bashrc' så löser det sig förhoppningsvis.

------------------
Hollowhead - levererar din dagliga dos av nyttig hårdrock!

Nej, det hjälpte inte... Jag förstår inte vad jag gör för fel?!

CLASSPATH=/usr/java/j2sdk1.4.0/lib/tools.jar; /usr/java/j2sdk1.4.0/lib/jdom.jar; export CLASSPATH

"Åtkomst nekad." när jag startar upp konsollen sen... Åtkomst nekad för vad? Läsa? Skriva? Köra? Den har redan r och w, och inte hjälpte det om jag lade till x. :l

När jag listade ut filerna för att se vad det var för rättigheter satta, använde jag ls -lt. Jag såg då att ägaren (?) för jdom.jar var root, medan det var bin för de andra. Kan det ha något med detta att göra? *Känner mig vilsen*

------------------
SPiN, bjorne.w@telia.com

[Redigerat av SPiN den 14 jan 2002]

Jag kan meddela att problemet är löst för ett tag sedan, det hade visst smugit sig dit ett semikolon istället för ett vanligt kolon... :r

------------------
SPiN, bjorne.w@telia.com

131 ms totalt · 3 externa anrop · cache AV · v20260731051352-full.56cc9887
0 ms — hämta statistik (cache)
0 ms — hämta forumlista (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)