Jag har ett stort antal gif och jpg filer på en server som jag skulle vilja få fram storleken (höjd och bredd i pixels) på.
Om man högerklickar på en bild i Windows och väljer properties så går det att se just detta. Denna info skulle jag vilja komma åt på alla filerna på servern och sedan skapa en lista med filnamn och storlek (bredd och höjd).
Det optimala programmet skulle innehålla en 'browse'knapp där man väljer vilken folder som skall genomsökas - och sedan genereras det en textfil med filnamn och storlek på gif och jpg bilderna i den foldern.
Öppna katalogen och ta fram alla filer som uppfyller ett visst filter [*gif|*jpg]. Enklast med File.list(FileNameFilter filter).
Stega sedan igenom den listan och öppna varje bild med Toolkit.createImage(Filename). Med detta bildobjekt kan du sedan plocka fram de uppgifter du vill ha.
/Lime
------------------
Praeterea conseo microsoftenem esse delendam.
- modernt latinskt ordspråk
Det var dock ett tag sedan som jag programmerade java.
Har du någon form av .java som innehåller grundstommen till ett liknande program, #include, main()..., etc.
Det skulle göra att jag kan komma igång otroligt mycket snabbare än om jag måste börja från scratch.