webForumDet fria alternativet

byta fokus på frame

8 svar · 444 visningar · startad av PeW

PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg

Japp. Hur byter man focus på frame? Jag startar en applikation där man i prompt får skriva in data, sen öppnar jag ett nytt fönster baserat på canvas. Det fönstret ritas upp genom "setLayout(new BorderLayout())" och lite till...

Problemet är att det nya fönstret hamnar bakom prompten... i javascript m.m.. är det simpelt att byta focus på fönster, men hur gör man i Java awt? Till saken hör att om jag bara ritar fönstret så blir det automatiskt i focus, men nu när jag la till lite rutiner (som avslutas) i main blev det så här.

------------------
Ancilla, face mea laganum!

SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg

Humma, är inte säker, men finns det inte en funktion som heter setFocus()? Tar ett booleanskt värde som parameter har jag för mig...

setVisible(boolean) finns ivf, men jag är inte säker på att det funkar? :q

------------------
SPiN, bjorne.w@telia.com

-- Man vinner inte silver, man förlorar guld --

Ok, ska testa det uppslaget :)

Men såvitt jag förstått av sökandet om fokus så funkar sånt bara på komponenter i ett av användaren aktiverat fönster :l

------------------

setVisible(true) använder jag redan, men det ritar ju bara fönstret på skärmen, men tyvärr hamnar det bakom kommandoprompten som sagt.

setFocus() funkar inte... :(

Får väl kanske göra om min lösning av programmet och köra indatan genom det ritade fönstret ist ... men nyfiken och envis som man är vore det kalas med en förklaring och lösning på problemet.

------------------

[Redigerat av PeW den 05 dec 2001]

SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg

Använder du en IDE när du skriver? Då borde det ju poppa upp ett litet fönster när du börjar skriva, där man kan bläddra mellan alla olika metoder och funktioner för en komponent. JCreator som jag använder funkar så, men det är nåt jäkla fel på programmet ( x( ), annars skulle jag ha hjälp dig.

------------------
SPiN, bjorne.w@telia.com

-- Man vinner inte silver, man förlorar guld --

Jodå.. jag kör med JCreator 2 + JDK1.3.1 + hela bunten av dokumentation från sun.

Grejen var den att jag slängde ihop en av labbarna på skolan som skulle vara grafiskt betingat. Det vart ett hangman-spel vilket funkade bra.
Nu ville min grabb ha detta till glosträning i sin engelska och för att slippa knacka in orden för hand i textfilen med orden så la jag in en "skriva till fil" - loop innan själva klassen med fönster- och beräkningsmetoderna körs. Så i promptläge knackar jag in datan (en dj***a massa ord) och vill då gärna att det fönstret försvinner BAKOM den nästintill uppritade galgen.
Visst kan jag slänga ihop en meny m.m.. i grafik-fönstret ist.. men det kändes lite onödigt när jag ändå hade allt klart, fast nu lutar det åt det hållet iaf ;)

En detalj till:
Progget funkar klockrent annars utan någon somhelst klagan vid vare sig kompilering eller körning. Det är bara detta med foooooocus!
------------------

[Redigerat av PeW den 05 dec 2001]

phonkworksMedlem sedan juli 2001228 inlägg

Tjena grabbar!

Frame ärver en metod från Window som heter toFront(), funkar kanon.

Mvh
phonk

Med toFront() funkar det!

Tack! :)

------------------

phonkworksMedlem sedan juli 2001228 inlägg

Härligt!!

141 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
138 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)