webForumDet fria alternativet

Göra grafiskt gränssnitt

5 svar · 607 visningar · startad av Jon

JonMedlem sedan juli 20011 304 inlägg

Tjo hopp!

Tänkte grotta ner mig lite i java.
När jag började lite mad användargränssnittet så insåg jag att försöka göra ett vettigt användagränssnitt enbart kodmässigt är ju ungefär lika vettigt som att göra realtidsprogrammering i VB :)

Därför: Vilket eller vilka verktyg är bäst? Vet att det har varit trådar uppe förut om olika IDE men jag är främst ute efter grafiska gränssnitt.

------------------
The computer is mightier than the pen, the sword, and usually, the programmer.

LimeMedlem sedan sep. 2001961 inlägg

Tja... Nu är ju IDEer grafiska verktyg och de flesta har möjligheten att skapa grafiska gränssnitt med hjälp av en WYSIWYG-editor.

Dock är det så att de slarvar oerhört mycket. Jag vägrar att hålla med dig om att "försöka göra ett vettigt användagränssnitt enbart kodmässigt är ju ungefär lika vettigt som att göra realtidsprogrammering i VB". Framför allt för att jag håller på med realtidsprogrammering i Java...

Det är inte allt för svårt att göra GUI helt i kod i Java. Enklare än att använda C++ MFC.

/lime

------------------
Praeterea conseo microsoftenem esse delendam.
- modernt latinskt ordspråk

phonkworksMedlem sedan juli 2001228 inlägg

Tanka hem Forte. Finns här nånstans: http://www.sun.com/forte/ffj/

Ok. Sak kolla lite närmare på alla grid-bag och cardlayouts mm. Tycker fortfarande att det verkar ruskigt otympligt :)

Testar Forte oxå...

Angåender realtidsprogrammering: Jag sa ju VB, inte Java :) Det finns ju en anledning till att du gör det i Java och inte i VB.

Det finns en anledning till att jag inte gör grafiska gränssnitt i C++ MFC oxå ;)

------------------

[Redigerat av Jon den 30 nov 2001]

PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg

Tycker fortfarande att det verkar ruskigt otympligt

Som sagt så är det inte otympligare än med c och c++ ;) så vad vill du annars jämföra med bland de vanliga språken?
Det kan vara lite tricky i starten men har du väl fått ihop nån sorts egen mall ramlar det på av sig självt. Börja enkelt... det finns många bra tutor i dokumentationen om swing.

------------------
Ancilla, face mea laganum!

ok. Då blir det upp med boken då... :)

------------------

130 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)