webForumDet fria alternativet

Hur länge har ni "javat"?

12 svar · 625 visningar · startad av malun

malunMedlem sedan okt. 200122 inlägg

Det skulle vara kul att få en uppfattning om hur länge ni har programmerat i java. Skriv gärna också hur länge ni har programmerat över huvudtaget.(andra språk)
Själv är jag ganska ny i "gamet" men har väl hållt på lite sporadiskt under ett år tillbaka.

------------------
/malun

spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg

Jag började i januari -00. Det var då jag lärde mig "riktig" programmering... innan hade jag lite (med mycket tung betoning på lite) kunskaper om C++, och jag kunde JavaScript, så syntaxen kom gratis. Därefter har jag "samlat" på språk. Jag hatar att veta att det finns programmeringsspråk där ute som jag inte kan.

------------------
You can be a coward for a few minutes, or dead forever. /Rincewind

sgtpepperMedlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Jag har programmerat Java mer eller mindre sedan 1997, då på utbildningstid, nu på arbetstid.

Andra språk som kommit min väg är C/C++, Perl, Pascal/Delphi, diverse scriptspråk (PHP, VBScript) samt ett antal obskyra språk under min utbildning som t.ex Prolog, ML, VHDL (om det nu klassas som ett vanligt programmeringsspråk) och annat läskigt :e

------------------
det finns ingen.info tillgänglig.

"inside every human being there's an american trying to get out".

PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg

Jag hatar att veta att det finns programmeringsspråk där ute som jag inte kan.

Ok. Ge mig lite referenser i VAL ;)

Själv så har jag hobbyknackat nästan dagligen i främst c/c++ och diverse scriptspråk, men även lite Java sen 98. Proggade första gångerna runt 1979-80, då i BASIC och Pascal. Har nu precis påbörjat en Javakurs på MDH och det blir tydligen ytterligare kurser i Java samt en hög med andra språk längre fram = kul.

------------------
Ancilla, face mea laganum!

oelbalMedlem sedan jan. 20014 973 inlägg

Är inte så gammal i esset än, började intressera mig för Perl -98 någon gång, men jag märkte ganska snabbt att det inte riktigt var något för mig...

Har på senare tid intresserat mig för C++ och Assembler, men det jag trots allt oftast pillar med är PHP. En salig blandning alltså...

SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg

Jamen oel, vad gör du i Java-forumet då? ;)

Själv har jag hobbykådat Java i ca 1 år nu, och det blir bara intressantare och intressantare... Andra språk som hänger med är C++, VB (inte mycket dock...), PHP och ASP främst. Om nu de sistnämnda kan räknas som fristående språk.

------------------
SPiN, bjorne.w@telia.com

-- Tekniska framsteg är som en yxa i händerna på en kriminell galning / Albert Einstein --

VetgirigMedlem sedan nov. 2000199 inlägg

Började titta på Java hösten -95!

Började med C++ tidigt 90 tal, skrev
mitt första C program i mitten av 80-talet.

Innan dess var det mesta Pascal, BASIC och assembler.

------------------
Anders Lindbäck,Igiro Internet Giro

edebroMedlem sedan aug. 2001261 inlägg

Jag har hållit på LITE med c++
sen tyckte jag att det var aldeles för krångligt att utveckla win32 program(kan vara för att jag inte hade lärt mig vad OOP var ; ) så då la jag ner det och nu går jag en individuellt val kurs i java.
Hoppas att det leder nån vart. Är det nån som har några bra tips på hemsidor på svenska som tar upp lite om spelprogrammering och kanske lite om hur man programmerar mot TCP/IP. Jag tänkte nämligen först göra nåt enkelt spel och sen en chatt.
Nån här som har gjort en chatt kanske. Skulle vara tacksam för råd om hur man gör en :)

------------------
Mikael Edebro
http://divx.edebro.net

PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg

edebro -> http://www.javaworld.com/

Men oop kommer du inte undan ;)

------------------
Ancilla, face mea laganum!

edebroMedlem sedan aug. 2001261 inlägg

hehe, jag har lagt märke till det ;)

men OOP i java är 17 ggr mer förståligt och logiskt än i c++
Nu förstår man ju verkligen hur bra det är att kunna använda redan befintlig kod

------------------
Mikael Edebro
http://divx.edebro.net

erkaMedlem sedan dec. 19996 522 inlägg

Precis börjat med java, köppte in 3 böcker från studentlitteratur och har nästan kommit igenom den första typ 4 gånger..he he....men det kommer, ska bara köpa ny dator så man kan arbeta lite i den, för lite minne typ nu..

------------------
Real mad hiphop flavaz kickin' it right from tha street without no FEAR, Yo !

LimeMedlem sedan sep. 2001961 inlägg

Våren -95 gick jag en kurs i SmallTalk och objektorienterad programmering på Chalmers. Vår föreläsare lät oss testa något som Sun hade kommit ut med (version 0.96) och som han fått för att urvärdera. Vårt intryck var att det var bättre än SmallTalk och fantastiskt mycket bättre än C++ i objektsynpunkt. Och så påstod Sun att det skulle gå att köra överallt...

Våren 1997 gick jag min första kurs i Java. Då kunde jag mer än min lärare...
Från 1999 har jag programmerat Java yrkesmässigt.

Andra språk: 8086-assembler (Vic64), PowerPC-assembler, "GNU"-assembler (alltså så kallad Pidgin-assembler som de flesta assemblerspråk bygger på), C, C++, D, D++ , ADA, Eiffel, SmallTalk, VB (och vilket jag skäms för att erkänna VBScript), JavaScript, ASP, Fortran, Pascal/Delphi och så fuskar jag i några till.

Jag är som Spango, hatar att veta att det finns språk som jag inte kan... De första 4-5 språken är värst att lära sig.

Nu ska jag iväg och lära mig OTD...

/Lime

------------------
Praeterea conseo microsoftenem esse delendam.
- modernt latinskt ordspråk

phonkworksMedlem sedan juli 2001228 inlägg

Jag och en polare satt för 2-3 år sen och tog ett par bira i en av stockholms sämre barer, när han häver ur sig att hans firma behövde java knackare. Intressant tänkte jag och knallade dit utan någon som helst kunskap om programmering(hade byggt några html och flash siter plus fått en och annan abc80 att låta wiiioooiiioooiiio på tidigt 80-tal).

Bäste herrn förhörsledare verkar dock gilla min attityd och kastar en Java Certification Study Guide på mig med orden "Klart du ska börja här men du måste va certad först, vi betalar".

Pluggade java som en hel galning i ett halvÅr och tog sen mitt fiiiina "Sun Certified Java2 Programmer"** cert, drack sprit i två dygn och sov i två till. Under tiden hade ovan nämda firma konkat men jag fick jobb på mitt nuvarande ställe och kodar numera, som turkar röker, hela dagarna.

Mvh
phonkert

** Skulle vilja byta namn på det certet till "Sun Certified Java2 Compiler"

[Redigerat av phonkworks den 16 nov 2001]

129 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)