SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg Halloj!
Nu är jag här igen med lite frågor ang. sockets, och hur bra de funkar i en client/server-applikation. Om jag har en class för klienten, en annan för servern, kommer de då utbyta information konstant? Jag tänkte så att t.ex. ett Document på klientsidan uppdateras så fort någon skickar något till servern, som lägger till det i Document:et.
Eller bör man söka sig mot RMI? Har kollat lite på det, och jag tycker det verkar väldans intressant. Dock har jag inte alltför mycket tid just nu, så en snabb lösning med Sockets vore att föredra.
------------------
SPiN, bjorne.w@telia.com
-- Tekniska framsteg är som en yxa i händerna på en kriminell galning / Albert Einstein --
LimeMedlem sedan sep. 2001961 inlägg Sockets pratar när man säger åt dom att prata. Jag brukar göra så att jag har en mottagartråd som gå i varje ända och som de som är intresserade av ett meddelande får regga sig hos som "lyssnare". En generell sänd-metod är också bra.
RMI är i sig lite knepigare att syssla med, med å andra sidan så blir det (nästan) som att anropa en klass på den egna datorn. Jag gillar den tanken.
Bakom RMI stå iofs en massa socketkommunikation, men det är smällar man får ta. Egentligen är det ingen större skillnad mellan att göra en egen socket-com eller RMI utom det att du med RMI får en massa saker inkapslade.
/Lime
------------------
Praeterea conseo microsoftenem esse delendam.
- modernt latinskt ordspråk