Hejsan
Någon som har erfarenhet av cookiehantering? Att skriva ett värde till en kaka kan man ju göra i konstruktorn till kakan, men hur gör man om det finns flera värden?
Säg tex att man har en kundkorg och man gör ett köp på tre produkter. Skapar man 3 st kakor i så fall eller?
cookies
6 svar · 370 visningar · startad av neversleep
Jag ingen som helst erfarenhet av cookies i Java men så här fungerar det iaf i ASP
Response.Cokies("kakansNamn")("value1")
Sen kan man ju bara lägga till nya values.
Altså
Response.Cokies("kakansNamn")("value2")
osv
hoppas det var till nån hjälp iaf
PS. Det ska egentligen stå Cookies och inte Cokies men den här sidan tyckte att det var en förbjuden åtgärd att skriva .Cokies i ett inlägg så vad kan man göra :)
hoppas ni förstår att jag inte är pucko
------------------
Mikael Edebro
http://divx.edebro.net
tackar mikael
funkade liknande i java...om ngn är intresserad..typ
for(int i=0; i<values.length; i++)
{
kaka = new Cookie("kaka"+i,values*); response.addCookie(kaka);
}*
Du lägger självklart inte varorna i kakan
Kakan innehåller bara en kundid som identifierar vilken kund du har.
Vad som ligger i kundvagnen håller du reda på lokalt i servern(i din servlet eller i en databas).
Vill minnas att Suns dokumention på webben innehåller kodexempel på hur man gör en kundvagn. Sök reda på exemplet på Suns hemsida.
------------------
Anders Lindbäck,Igiro Internet Giro
[Redigerat av Vetgirig den 12 nov 2001]
Vad är nackdelen med att tillfälligt ha varorna i en kaka?
Är det inte resurssnålare än att fippla med databasen var gång användaren väljer ett item?
Vad vet jag, kakor var det första som slog mig...men det är kanske inte så bra
En webbläsare kan (eller snarare vill) bara lagra en liten mängd cookies från varje server. Får man en storkund kan det orsaka konstiga buggar.
------------------
You can be a coward for a few minutes, or dead forever. /Rincewind
Japps, verkar vara en limit där man kan lägga max 20 items i kakan. Synd att man inte upptäckte det förrän man var klar.
Nåväl, man har lärt sig lite cookie hantering iaf :)