webForumDet fria alternativet

Hur begränsar man inmatningen i ett TextField

8 svar · 560 visningar · startad av silo

siloMedlem sedan nov. 200177 inlägg

Så att man bara kan skriva 3 tecken t.ex.

jorgenMedlem sedan feb. 20012 412 inlägg

Hej,

menar du så här?

<font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif">Kod:<font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif" color="#666600">
TextField name = new TextField(3);

R: Välkommen till wF förresten

mvh Jörgen :)

------------------
Varför bråka när man kan kramas?

[Redigerat av jorgen den 08 nov 2001]

Hmmm... Det tror jag inte, gjorde ingen skillnad. Vad jag menar är att man bara ska kunna skriva in ett visst antal tecken, sen så tar det stopp.

Njae, då vet i fasiken :(

------------------

Hej,

kom på en sak, man kan nog skriva så här med: (java 2)

<font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif">Kod:<font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif" color="#666600">
TextField(String, int)

Då anger du angiven text och angiven bredd.

Om man då bara vill skriva angiven bredd borde man kunna skriva: (vilket dock är en vild gissning)

TextField name = new TextField(name, 3)

------------------

Det man sätter där är visst det antal kolumner man vill ha och det funkar ju inte som jag hade tänkt mig...

Hej,

Jag vet bara 4 sätt att enge en TextField på:

Tomt textfält:

TextField()

Tomt textfält, med visst antal tecken:

TextField(int)

Angiven text med angiven längd:

TextField(String, int)

Angiven text med obestämd längd:

TextField(String)

------------------

Efter mycket rotande så har jag kommit fram till att man måste fippla med nått Document och använda det om man vill ha en sån funktion i 1.3, som jag har.
I 1.4 så finns det nån som heter maskformatter som man kan använda sig av. Tack ändå!

phonkworksMedlem sedan juli 2001228 inlägg

Låter som du vill göra inmatningsfält för en ip adress eller?

Gjorde en variant för ett tag sen med 7 små textfält(4 för ipNummer och tre mellan dom med bara en punkt i.)
[xxx][.][xxx][.][xxx][.][xxx]
tog bort alla ramar och spikade upp allt på en JPanel med vit bakgrund och en ram som liknar en textfältsram. Blev as bra.
Hade sedan samma problem som du (och jag löste det nog på ett ganska stökigt sätt är jag rädd men det var kul att mickla med). Gjorde en actionPerformed för varje ipFält och räknade där antal tecken och kollade samtidigt om det var siffror och att summan inte översteg 255. Var allt ok så hoppade man automatiskt till nästa ipFält etc...

Som sagt lite stökigt men blev jättebra till slut.

Mvh
phonk

136 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)