webForumDet fria alternativet

Lista datorer i LAN?

4 svar · 672 visningar · startad av malun

malunMedlem sedan okt. 200122 inlägg

Jag håller för första gången på att skriva ett program som använder sig av sockets för att "prata" över ett nätverk. Nu är det så att jag behöver lista alla datorer som är medlemmar i en viss arbetsgrupp. Jag behöver en lista med deras ip-nummer eller datornam. Hur gör jag detta?

------------------
/malun

LimeMedlem sedan sep. 2001961 inlägg

Jag kan spontant komma på två metoder. Den ena är att helt enkelt dumpinga alla ip-addresser i eran rymd och se vilka som svarar. Den rekommenderar jag INTE eftersom den förmodligen skulle skicka din SysOp i omloppsbana runt månen när alla brandväggar börjar skrika.

Den andra är att utnyttja någon av DNS eller domänservrarna och använda sig av javax.naming-APIet och helt enkelt fråga efter alla datorer i ett nätverk som är anslutna till domän/arbetsgrupp A.

Detta har jag gjort i C++ men inte i Java... men om det går i C++ så...

Det är nog allt jag kan hjälpa dig med.

/Lime

------------------
Praeterea conseo microsoftenem esse delendam.
- modernt latinskt ordspråk

Hmm... Att dumpinga verkar inte vara den "smidigaste" lösningen, men den kanske kan användas som nödlösning ;)

Har kollat på javax.naming, men eftersom jag är helt lost på nätverks grejor så kom jag inte fram till så mycket.
Du har inte lust att utveckla det där lite mer?

------------------
/malun

LimeMedlem sedan sep. 2001961 inlägg

Jodå... men för att göra det så behöver du nog kontakta min chef först så vi kan komma överens om vad det kostar... :-)

/Lime

------------------
Praeterea conseo microsoftenem esse delendam.
- modernt latinskt ordspråk

:e

------------------
/malun

126 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.2b84b982
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
123 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)