webForumDet fria alternativet

applet kommunikation...

8 svar · 438 visningar · startad av tubeman

tubemanMedlem sedan feb. 200149 inlägg

Hej!
Kan man fixa så att samma applet som körs på två olika datorer kommunicerar direkt med varandra utan att skriva en separat server som körs på serverdatorn och sköter kommunikationen mellan dem?
ServerSocket verkar man ju av säkerhetsskäl inte få sätta upp i en applet. Tacksam på alla möjliga idéer på lösningar. Tror själv inte att de finns men motbevisa mej gärna.

frontMedlem sedan aug. 2000380 inlägg

Tjena.
Jag är ganska säker på att man kan få samma rättigheter som ett vanligt program genom att fråga användaren efter nya rättigheter.
Hur man gör det kommer jag inte ihåg, men det står i en bok hemma så jag kan skriva lite mer när jag kommer hem.
Om du vill kan du kolla runt lite på http://java.sun.com/j2se/1.3/docs/api/index.html så kanske du hittar någon lösning.

frontMedlem sedan aug. 2000380 inlägg

Tyvär så står det inte så mycket om det i boken som jag trodde... Det enda som stod är att man kan med hjälp av en "signerad applet" göra så att det kommer upp ett fönster i webbläsaren som frågar efter ny behörighet. Man ska då kunna fråga efter Full behörighet och då få samma rättigheter som ett vanligt program.

Jag testade att söka efter "create a signed applet" på google, fick några träffar som jag tror kan vara till nytta.
Även "Sun's Java Signed Applet Site" kan nog vara till hjälp.

PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg

RMI är nog det du söker. Det ska gå att sköta kommunikationen direkt (peer to peer).
Jag är inte så hemma på detta utan har precis införskaffat litteratur om RMI :e "Java RMI". I den boken finns bl.a färdiga exempel på sånt system du söker.
Boken finns i Paginas "fyndlåda" för några tior ;)

------------------
Ancilla, face mea laganum!

[Redigerat av PeW den 20 okt 2001]

spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg

Hmm, något säger mig att det blir knepigt att få tillstånd att sätta upp rmi-register och liknande från en applet ;)

------------------
You can be a coward for a few minutes, or dead forever. /Rincewind

jorgenMedlem sedan feb. 20012 412 inlägg

Tja!

Bör ju gå att använda multicast-socket till det. Eller?

mvh Jörgen :)

------------------
Varför bråka när man kan kramas?

Hmm, något säger mig att det blir knepigt att få tillstånd att sätta upp rmi-register och liknande från en applet

Visserligen. Men grejen var att man kör registreringen mot servern men kommunikationen direkt mellan klienterna.

Kanske inte en fullskalig lösning på ursprungstopic, men nära nog iaf.

------------------

[Redigerat av PeW den 20 okt 2001]

tubemanMedlem sedan feb. 200149 inlägg

Oj vad svar jag fått! trevligt... :)

Att köra registreringen mot servern skulle i det här fallet inte vara några problem så länge som resten av kommunikationen går direkt mellan appletarna.
Ska undersöka detta med RMI mer, verkar intressant.

Är det någon som vet var man kan hitta bra exempel. Eller som kan förklara lite mer hur RMI fungerar?

/Stefan

[Redigerat av tubeman den 20 okt 2001]

Är det någon som vet var man kan hitta bra exempel.

ISBN 0-7645-8043-4

------------------

134 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)