webForumDet fria alternativet

Spel över internet....

10 svar · 396 visningar · startad av n_wolle

n_wolleMedlem sedan okt. 200119 inlägg

Jag ska göra ett spel över som det ska gå att koppla upp sig över internet... Spelet i fråga är Black Jack, och min fråga är denna: (eller dessa snarare)
* Det finns ju en massa olika sätt och protokoll, vad rekomenderar ni?
*Har ni några synpunkter på hur man ska lägga upp programmet? Ska man ha en server gående hela tiden eller ska första spelaren starta ett applet som startar servern... ???

Tacksam för svar!!

spangoMedlem sedan juni 20006 147 inlägg

Servern bör vara igång hela tiden. Ett visst antal trådar tar hand om de aktiva sessionerna. Egentligen blir det ingen större skillnad om första besökaren startar servern, eller om du själv gör det, bortsett från att a) den första besökaren får uppleva en viss fördröjning, b) att eventuella fel vid starten inte visar sig för någon kompetent programmerare/administratör, och c) att det skulle bli mycket jobbigare att göra det på det viset :)

\t Vad gäller protokoll sitter jag bara och gissar, men xml som överförs via http (typ soap?) låter som om det ligger rätt i tiden.

------------------
You can't be young forever, but you can be immature indefinitely.

[Redigerat av spango den 14 okt 2001]

Okej... det var det jag antog angående servern, men protokollet där.... har du lust att berätta lite mera, jag kan hajja inte riktigt!

sgtpepperMedlem sedan apr. 20005 524 inlägg

Om du kör Java både på klienten och servern så skulle jag rekommendera RMI, det blir så fint objektorienterat då.

Om RMI känns som en inlåsning på en särskild teknik så är ju gammal hederlig socket-kommunikation en annan väg, t.ex som SOAP via HTTP som spango skriver.

------------------
det finns ingen.info tillgänglig.

"inside every human being there's an american trying to get out".

Jo jag kommer köra java på både klienten och servern, men vet inte riktigt hur jag ska göra... Ska kolla upp RMI som du rekommendera. (Jag har varit inne på server socket programmering... är det en dålig idé?)

Njah. Nackdelen med att använda sig av vanliga sockets är att man blir tvungen att hitta på protokollet själv. RMI är väl ballt, men det kräver väl Java 2? Iofs är det väl inget större problem att säga åt folk att tanka ner Java Plugin (det är ju trots allt rätt enkelt).

------------------

Jag vet inte om det är jag som är seg i huvet eller vad det är... :) men vad menar du med att skriva ett eget protokoll? Kan man inte bara skicka värden och/eller objekt till en viss ip-adress? Som självklart är med i spelet...
Annars... hur skriver man ett eget protokoll? (Jag vet... jag kan inte så mycket java och networking... :/ )

Tacksam för svar!

Kan man inte bara skicka värden och/eller objekt till en viss ip-adress? Som självklart är med i spelet...

Jo. Det är liksom det som är ett protokoll - en bestämmelse av hur data som skickas mellan två datorer (eller liknande) ska behandlas. Sen kan det vara ett mer eller mindre komplicerat protokoll, dock :)

------------------

Jag antar att protokollet ligger i servern. Och att man först måste skicka en viss tagg till servern som förklarar hur kommande tecken ska behandlas? Stämmer det bra eller?

LimeMedlem sedan sep. 2001837 inlägg

Tjing!

Det är skillnad på protokoll och protokoll i det här fallet. Det protokoll som används när man väl vill överföra data är oftast TCP/IP. I alla fall mellan ethernetkortet och närmaste switch. På stomnätet är det inte helt otänkbart att man packat om TCP/IP-trafiken i ATM-paket för att få det effektivare. Men det spelar ingen roll. Om du har satt upp en Socket så har du tillgång till nätverkskommunikation mellan två eller flera datorer.

Det som menas med protokoll i det här fallet är i vilken ordning som data kommer till servern/clienten.

Låt oss anta att vi skapar ett protokoll som heter General Game Protocoll (GCGP) som hanterar det som man behöver veta om en spelare.

Den skulle kunna innehålla följande:
long ip
long seqnumber
string playername

För att kunna spela BlackJack behövs en massa annan info så vi utökar GCGP med ett BlackJack-skal och kör BJ/GCGP. BJ-delen ser ut såhär:

long command
long result
int card

Bara för att nämna några...

Om man nu vet vad de olika delarna i protokollet betyder och vilka värden de kan anta så är man hemma. Det sista måste man givetvis skriva i en specifikation... som helst ska clearas av W3C ;-)

Mycket svammel... liten verkstad.

/Lime

------------------
Praeterea conseo microsoftenem esse delendam.
- modernt latinskt ordspråk

Jag får tacka för all hjälp jag har fått!! Jag lär skriva flera frågor så småningom... ;) Men jag börjar fatta lite mera nu!!

Genererad på 364 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb