Hur gör man för att skicka lite komandon till det underliggande operativsystemet?
Så som man kan göra med exec() i php.
Komando till underliggande os
6 svar · 363 visningar · startad av front
Kombinerat exempel och moralkaka:
<font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif">Kod:<font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif" color="#666600">
java.lang.Runtime.getRuntime().exec("echo -e 'Detta är ett enkelt sätt att göra Javaapplikationer plattformsberoende.\\nFår endast användas för medvetna fulhack.'");
------------------
You can't be young forever, but you can be immature indefinitely.
I de flesta miljöer är parametern OS deklarerad och operativsystem skall ha parametern VERSION deklarerad, från vilken man skall kunna ta reda på vad man kör på för något. Om inte annat så skall det gå att fråga VM:en vad den är skriven för genom att använda System.getProperty("os.name").
Men enklast är helt enkelt att tala om för applikationen vad den kör på genom att definiera en -D flagga. Det har jag använt själv när man t.ex. haft olika databaser i olika målmiljöer. Det suger och det stinker... men det går.
/Lime
------------------
Praeterea conseo microsoftenem esse delendam.
- modernt latinskt ordspråk
[Redigerat av Lime den 11 okt 2001]
Man tackar.
Ska bara bara testa att göra ett eget litet gui till iptables tänkte jag... så jag hoppas att du inte är arg på mig spango ;), för man kan väl endå bara köra iptables på linux?
Desutom så tvivlar jag att någon annan än jag skulle vara intreserad av nått halvtaskigt program som jag skrivigt...
Okej, tycker du att python är bättre lämpat till min uppgift?
Hm... tja, egentligen, ja.
------------------
You can't be young forever, but you can be immature indefinitely.