pimmeMedlem sedan sep. 20011 086 inlägg Hej, jag försöker få min javaapplet att kontrollera efter musklick, var det skedde, och sen utföra en sak.
Jag kollade i en bok ja har, och där stod det såhär:
public boolean mouseDown(Event evt, int x, int y){
...
}
men när jag ska kompilera så säger VJ++ att jag ska skriva:
public boolean component.mouseDown(Event, int, int)
vad är det för component jag ska skriva?
är som ni nog förstår ganska ny på de här med Java..
------------------
//pimme
erkaMedlem sedan dec. 19996 522 inlägg Oxå ny på java, men vilka klasser Importerar du?
------------------
Real mad hiphop flavaz kickin' it right from tha street without no FEAR, Yo !
spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg Jag skulle vilja se felmeddelandet exakt som det skrivs ut...
------------------
And remember, when you look into the pit, the pit looks back into you. /Anonymous INTERCAL hacker
pimmeMedlem sedan sep. 20011 086 inlägg Hittadde felet, eller vad man ska kalla de, det var egentligen inget fel utan den varna bara för att mouseDown redan fanns som en standard-klass och att den ändrades... =)
------------------
//pimme
PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg Tja klassen Component ligger ju i awt, så du bör väl ha med det paketet. Men har du skapat en ny instans av component?
------------------
Ancilla, face mea laganum!
LimeMedlem sedan sep. 2001961 inlägg public mouseDown(Event evt, int x, int y) är en metod i classen Component. Denna metod är depricerad, d.v.s. ersatt av en annan metod från och med Java 1.1
Den metoden är processMouseEvent i klassen javax.swing.MenuSelectionManager.
Ingen av dessa borde användas enligt mig.
Det man bör (läs ska) implementera är istället interfacen javax.swing.event.MouseInputListener och javax.swing.event.MouseMotionListener. För att slippa ifrån otyget att implementera alla metoder som finns i dessa Listerner-interface så finns det adaptrar till dessa interface som har alla metoder deklarerarde, men tomma. Detta gör att man kan ärva från adaptrarna och sedan bara överlagra de metoder i MouseMotionAdapter och MouseInputAdapter som man har behov av.
För övrigt bör man som javaprogrammerare följa min signatur...
/Lime
------------------
Praeterea conseo microsoftenem esse delendam.
- modernt latinskt ordspråk