phonkworksMedlem sedan juli 2001228 inlägg
Är helt snurrig i plåten efter att försökt förstå hur f-n man laddar hem J2ME..
Är det så att man ska ladda hem CDC, MIDP, WirelessToolKit...etc eller finns det samlat i ETT DevelopmentKit nånstans??
Vad gäller?... Lime, du har bra koll på det här.
phonk
sgtpepperMedlem sedan apr. 20005 524 inlägg
Kika på Visual Age Micro Edition som du kan tanka ned utan kostnad.
------------------
"To iterate is human, to recurse, divine" - L. Peter Deutch
phonkworksMedlem sedan juli 2001228 inlägg
Kanot! Kollar upp det.
Tackar
phonkstern
LimeMedlem sedan sep. 2001837 inlägg
Nu ska sgtpepper ta det liiiite lungt...
Vi tar det från början.
Java2 Micro Edition, J2ME i fortsättningen, är det övergripande namnet för den delmängd klasser som man brutit ut från J2SE och anser att är de som bör finnas i småa system.
Nu är det så att alla system som man vill programmera Java i inte är direkt lika. En PDA har t.ex. en skärm medans styrsystemet till bränsleinsprutningen i en bil inte behöver visa grafik.
Vad man då har gjort är att man brutit ner det i ett antal profiler som i sin tur är en delmängd av J2ME. Det finns ett antal profiler. Du nämner bl.a. CDC (Connected Device Configuration) och MIDP (Mobile Information Device Profile). Dessa är skräddarsydda för att passa vissa typer av utrustning.
När tillverkaren av hårdvaran bestämmer sig att porta en Virtuell maskin (VM) till sin hårdvara, säg en mobiltelefon, så väljer dom en VM-arkitektur och ibland en profil. C Virtual Machine och K Virtual Machine är bara några, för att nämna dom som kommer från Sun.
Object Technology International (OTI) har en längre tid haft sin J9-VM som de lekt med. Tyvärr har den varit lite "Microsoft"-aktig eftersom dom inte följt specarna från Java och Sun helt och fullt. Detta har dock löst sig i och med J9/Visual Age Micro Edition 1.4 som släpptes för en tid sedan. Det OTI har gjort är att de splittat upp själva API-et och själva VMen i olika libbar så att när man skall köra något så väljer man vilka libbar som skall tas med (om man bygger hela VMen i en monolit) eller tar med dom som dll:er.
Detta gör att man i VAME1.4 kan styra väldigt långt vilka profiler man vill använda sig av i sin utveckling. Otroligt smidigt, tro mig.
VAME1.4 har ett maximum-libb som innehåller hela J2ME.
Så med den utläggningen ger jag sgtpepper helt rätt. Ladda hem VAME och när du ändå håller på så laddar du hem CTP för Window också för det finns ingen VM som är snabbare på Pyttemjuks maskiner.
Länge leve linux...
/Lime
------------------
Praeterea conseo microsoftenem esse delendam.
- modernt latinskt ordspråk
sgtpepperMedlem sedan apr. 20005 524 inlägg
Så med den utläggningen ger jag sgtpepper helt rätt.
Ah, bra :)
Bra utläggning förresten, jag har knappt hållit på med J2ME alls men nu ser det ut som om jag kommer att behöva skriva en liten applikation som kör mot DB2everyplace på PalmOS så det är bra med intressant info. Har du några intressanta boktips för ämnet?
------------------
"To iterate is human, to recurse, divine" - L. Peter Deutch