Jag har jobbat ganska länge med java och skriver ofta interfaces och implementationer av dessa. Jag har dock märkt på ställen som jag jobbat att det inte var super vanligt(iaf där jag jobbat :) ) vad säger ni, använder ni interfaces? jag blir nästan upphetsad när jag tänker på hur smart det är. (ok jag vet jag behöver vård)
Interfaces gudsgåva till programmeraren?
8 svar · 393 visningar · startad av Dinodipp
Interfaces är heta.
Jag har inte använt Java så länge, och har inte direkt insett varför interfaces skulle göra arbetet lättare/smartare.
Jag vet att man skriver ett interface där man deklarerar metoder och funktioner som ska finnas i de klasser som interfacet implementeras, men varför är det så smart?!
------------------
---
/* LilleSkutt */
Det är vackert bara :)
Gör livet enklare och finare.
Det finns folk som hävdar att multiple inneheratance(felstavat jag vet) är bättre.
enkelt enkelt beskrivet
Interface FooInterface {
String GetEntry();
void SetEntry(String item);
}
säg sedan att du har skrivit en jätte class typ en grafisk listbox då kan du i din ListBox ha en SetListChoiches(FooInterface []foo) metod
class Person implements FooInterface {
public void SetName(String name){
..
}
public String GetName(){..}
public int GetAge(){..}
// osv sen implementerar du interfacet
String GetEntry(){
return GetName()+", "+GetAge();
}
void SetEntry(String item){..}
}
sen kan du lätt lägga in dina Person objekt i listan. Och vill du ha bilar i en annan lista så gör du samma sak med en Car class.
Vet inte om den jag kan förklara det så mycket bättre... Det är bra för mycket callback metoder t ex.
Mutipelt arv är inte tillåtet i java...
/Lime
------------------
Praeterea conseo microsoftenem esse delendam.
- modernt latinskt ordspråk
Jag vet det :)
men det finns dom som tycker det är dumt att det inte finns jag tycker dock att det var ett bra val att inte ha med det.
Kan någon förklara interface litte tydligare för mig :) Lite småförvirrad just nu
------------------
Real mad hiphop flavaz kickin' it right from tha street without no FEAR, Yo !
Ladda hem denna, väldigt bra OO läsning... http://www.shockthecow.com/FileArchive/index.asp?c=Java&dir=/Litteratur/BruceEckel