alfalfaMedlem sedan sep. 20017 inlägg Jag har fått en uppgift i skolan som går ut på att man ska kunna ändra och lägga till på en sån där skylt som finns på flygplatser, som visar avgångstid, ev förseningar , flight nummer och så vidare... om det finns någon som kan hjälpa mig med denna uppgift skulle jag bli väldigt tacksam!!jag skulle kunna ersätta denne person på något sätt, eller helst om det finns någon vänlig som kan hjälpa mig med början, eller till och med hela programmet? maila till mig så kan jag berätta lite mer ingående om uppgiften...!!
tack på förhand//Johan
------------------
...even God retire...
maila till mig
Eftersom detta är ett ypperligt diskussionsforum så finns det ingen egentlig anledning att ta det via mail det är bättre att du får hjälp här så att andra också kan dra nytta av det.
Beskriv uppgiften mer ingående så skall jag hjälpa dig att komma igång.
Eftersom meningen med skoluppgifter oftast är att man faktiskt skall lära sig något så är det bästa att du får lite hjälp på traven så att du kan komma igång själv, du blir inte en bättre programmerare av att några dårar på ett diskussionsforum skrivit dina uppgifter.. :)
------------------
"To iterate is human, to recurse, divine" - L. Peter Deutch
LimeMedlem sedan sep. 2001961 inlägg Okej. Dax för "Systemdevelopment 101 - A crashcourse in QAD-development"
1. Ta ett stor papper.
2. Fundera ut följande:
- Vad finns det för objek. I ditt fall t.ex. Flight, Airport, MessageBoard och så vidare. Det tar en stund. Glöm inte objekt som koordinerar flyg och flygplatser...
- Fundera ut vilken information de olika objekten har, så kallade klassattribut.
- Fundera ut vilka metoder som behöver finnas. Vilka skall kunna användas av andra och vilka är privata.
3. Fundera ut relationerna mellan objekten.
4. Gör om punkt 1-3 ett par varv.
5. Koda.
6. Gör om punkt 1-6 tills det funkar.
Ett tips är att inte göra allt på en gång. Se om du kan hitta nogot som är centralt. Jag skulle nog börja med Flight och AirPort.
Var inte rädd att skapa många klasser. Java är ett objektorienterat språk. Låt den klass som har informationen göra saker med informationen. Lagra aldrig samma data på två ställen. Ha rena underkläder på dig när du kodar (viktig punkt för annars får man pungskav om man är kille och svampinfektioner om man är tjej...), gå alltid över vägen på övergångsstället och se dig för innan gå går över. Och använd... hmm... fel föreläsning.
Och framför allt, när du kör fast, börja med att tänka efter en stund till. Kolla sedan i Java APIet om det finns något där. Om inte det finns, kolla i div. tutorials. Sedan postar du en fråga här på wF.
Du kommer att få svar inom ett par timmar.
"Det finns inte några dumma frågor, bara korkade svar."
/Lime
PS: Vad gör du uppe så sent föresten sgtpepper?
------------------
Praeterea conseo microsoftenem esse delendam.
- modernt latinskt ordspråk
[Redigerat av Lime den 19 sep 2001]
PS: Vad gör du uppe så sent föresten sgtpepper?
Ja, det undrar jag också, nu när jag sitter på jobbet och inser att jag inte sovit så mycket.. En kombination av väldiga mängder kaffe och ett projekt med deadline i morgon är bidragande orsaker :).
------------------
"To iterate is human, to recurse, divine" - L. Peter Deutch
Jag antar att QAD står för Quick and Dirty men det där var inte quick and dirty... Quick and dirty vore smacka upp skiten så fort som möjligt gärna allting i en super stor klass som inte skalar på ett enda ställe. Skämt åsido så tycker jag att du beskrev tillvägagångsättet mycket bra. Jag kommer ihåg när jag först lärde mig java hur svårt det var att veta vad som fanns tillgängligt i api:erna och då var det ändå bara 1.02 nu finns det så otroligt mycket hjälp klasser. Mitt tips till killen som ville ha hjälp är att komma underfund med hur han vill spara objekt och annat och sen fråga här om det finns några färdig skrivna hjälp klasser för det så vi kan "sparka" honom i rätt riktning.
// bara mina 2 öre
alfalfaMedlem sedan sep. 20017 inlägg ojoj...här finns det potential!!:) tack så mycket för hjälpen med uppstruktureringen...ska sätta mig ner med det och försöka få fram något! återkommer med en mer specifierad beskrivning av uppgiften när jag fått allla uppgifter själv!!
//Johan
------------------
...even God retire...
LimeMedlem sedan sep. 2001961 inlägg
Jag antar att QAD står för Quick and Dirty men det där var inte quick and dirty... Quick and dirty vore smacka upp skiten så fort som möjligt gärna allting i en super stor klass som inte skalar på ett enda ställe.
nja... QAD i mitt fall betyder att jag bara behöver koda eller i bästa fall, bara systemera grejerna och så kodar någon annan och så slipper man alla dokument.
Men annars är det så med systemutveckling att 50% av tiden går åt till att rita och tänka, 20% åt själva kodningen och resten till att fika och snacka skit. Och någonstans där måste man dokumentera. :-(
och alfaalfa... Förvänta dig inte några "raka" svar. Vi är inte direkt kända för det. Framför allt inte om man har avslöjat att det handlar om skoluppgifter.
Om du går på Kvarnbäcksgymnasiet så hälsa Nils att Flygplatsuppgiften är tråkig...
/Lime
------------------
[Redigerat av Lime den 19 sep 2001]
alfalfaMedlem sedan sep. 20017 inlägg nej, jag går inte på det där gymnasiet, ved det nu hette...:) jag går på forsmarks gymnasium...okejdå, förväntar mig inte några "raka" svar...men jag har ju redan märkt att ni är ganska sjyssta, och tänker mig att kunna få lite hjälp:)
------------------
...even God retire...
ToonsterMedlem sedan feb. 20001 590 inlägg Verkar vara otäckt likt en övning i Java Direkt av Jan Skansholm...
/T
------------------
Jensen Ambassadör, mitt bästa köp! www.jensen.no
LimeMedlem sedan sep. 2001961 inlägg För att säga som B.G. och PytteMjuk säger: Varför skapa något eget när man kan stjäla det?
/Lime
------------------