Har byggt en server app som får in xml meddelanden som innehåller en uppgift för servern att utföra och en tid när den ska uföras. Det kommer att ramla in sisådär 100 meddelanden/dygn och tiden för utförandet ligger mellan 3 och 5 dygn fr.o.m. meddelandet ramlade in.
Tanken var att starta en tråd för varje meddelande och låta den sova till tiden gått ut och sen exekvera uppgiften.
Detta innebär att det alltid kommer att ligga i snitt 400 sovande trådar och vänta.
Kommmer det att bli problem? Hur funkar en sovande tråd? Ligger den och snor mycket overhead? 400 trådar känns väldigt mycket men är det det?
Applikationen ligger på en compaq Proliant DL380, 600M ram, Linux 7.0
Mvh
Phonky
ChainsawMedlem sedan sep. 20001 124 inlägg Om trådarna sover så får de ingen processorkraft tilldelad. Visst, det blir lite mer att göra för schedulern, men jag tror inte att du behöver oroa dig särskilt mycket för sådana saker. Du skulle kunna bygga en effektivare lösning, men det här kommer säkerligen att fungera.
------------------
Den fruktade Motorgåsen - på korståg för att utrota popup-fönster, Flash-banners, nykterister utan humor som befinner sig på samma fest som mig, felaktiga ordspråk, öl som inte smakar gott och andra styggelser!
Kalas!!
Det var skönt att höra. Den går i kommersiell drift på fredag så vetefan om jag hade hunnit bygga en annan lösning.
Mvh
phonkster
ToonsterMedlem sedan feb. 20001 590 inlägg Aha, nästan en webbserver...
Kommer säkert att funka. Jag hade dock lagt alla "meddelanden" i en array (troligtvis som ett objekt)och även haft en lista säkerhetskopierad i en fil, sedan låtit EN tråd snurra och kolla starttid osv.
Jag sysslar med liknande saker i mitt dagliga arbete (realtidssystem med mätapplikationer) och detta är något liknande, fast tvärtom!
/T
------------------
Jensen Ambassadör, mitt bästa köp! www.jensen.no
Javisst, klart bättre! Stoppar in det i v1.1.
Fan va jag hatar att stresskoda, helt omöjligt att göra något genomtänkt.
Nej det är ingen webserver. fr.o.m förra helgen så kan man byta teleoperatör men behålla sitt mobilnr (nummer portering). Min app ligger hos teleoperatörer och administrerar nummer porteringar mellan en nationell databas för alla sveriges porterade nummer och ner mot ett operativt telenät. Kul projekt men nervöst för en så pass oerfaren figur som mig
le Phonk
[Redigerat av phonkworks den 11 sep 2001]
LimeMedlem sedan sep. 2001961 inlägg Håller med Toonster. Du talade aldrig om hur realtidskritiskt sjävla utförandet att uppgiften är, men jag antar att det är viktigare att göra sakerna än att lägga till nya saker att göra, så ett tipps är att låta de trådar som lyssnar på inkommande XML-mess ha en lägre prioritet än normalt och de som skall utföra saker en högre.
/Lime
------------------
Praeterea conseo microsoftenem esse delendam.
- modernt latinskt ordspråk