ponliMedlem sedan sep. 200112 inlägg
Hej!
Har oftast suttit i Linux och knackat Java men nu vill jag sitta i Win2K då jag har lite FTP-servers och sånt som snurrar. Har installerat emacs och jdk 1.3.1 vilket har gett mig två problem:
I Emacs:Trycker jag ALT-X, compile och sedan javac fil.java så hittar den inte kommandot javac. Var ställer jag in den pathen? Som det är nu har jag en kommandotolk som jag öppnar, kör en bat-fil som ställer in pathen. Autoexec.bat är helt tom för mig.
Det andra problemet: javac klagar på att den inte kan hitta några klasser som jag skrivit själv. Ex:
class Dittan extends Dattan
{
}
Har en class Dattan i samma katalog, både som .java och som .class men den klagar på att den inte kan hitta klassen. Någonting är fel eftersom exakt samma kod kopilerar bra i Linux, på min andra burk med Win98 och jdk.1.3.1 samt en kompis Win2K burk med jdk1.3.1
Någon som vet hur jag fixar detta?
Mvh
/Pontus
GunnarDMedlem sedan juni 20014 250 inlägg
Ett försök på svar angående PATH variabeln:
Högerklicka på "Den här datorn" och välj Egenskaper.
Klicka på fliken Avancerat, sedan klickar du på knappen "miljövariabler" som kommer fram.
Nu kan du ändra PATH (finns under Systemvariabler)
//GunnarD
------------------
If you can't convince them, confuse them.
ponliMedlem sedan sep. 200112 inlägg
Tackar för det svaret. Tyvärr så kvartsår det andra problemet, att javac klagar på att den inte hittar mina klasser...
/Pontus
LimeMedlem sedan sep. 2001837 inlägg
Tjing!
Jag brukar alltid använda mig av ett buildscript (för det brukar vara så förbannat mycket att bygga om) och i detta verkligen peka ut alla pather som används (directories och jarfiler). Dom få gånger som jag inte gör det så skall alltid . (current directory) finnas med i systemets classpath.
/Lime
------------------
Praeterea conseo microsoftenem esse delendam.
- modernt latinskt ordspråk