webForumDet fria alternativet

Olika JRE.

12 svar · 417 visningar · startad av Lime

LimeMedlem sedan sep. 2001961 inlägg

Tjing!

I mitt arbete jobbar jag mycket med så kallad tweakning av java applikationer. Därför har jag även tittat en hel del på olika typer av Java Runtime Enviroments.

Jag skulle därför vilja rekommendera att ni som har Windows 98, NT och 2K byter ut den sunkiga MS JREn som är default och den JRE som följer med SDK från Sun mot IBM Cross Platform Technology 1.3.0. Även utvecklingsmiljön är smutt eftesom den kommer med bl.a. en fin liten build-miljö som spara tid när det börjar bli många filer.

Denna JRE är bra mycket snabbare än standard JREn eller Suns JRE. Netscape 6 är (nästan) trevligt att köra med den.

Hittas på: http://www7b.boulder.ibm.com/wsdd/wspvtinstallation.html

/Lime

PS: Jag hittade den för Linux också men har inte testat den själv.

------------------
Praeterea conseo microsoftenem esse delendam.
- modernt latinskt ordspråk

spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg

Aha... du har också hittat hit? Välkommen! :D

------------------
God, root, what is difference? /Pitr

spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg

Oops, dubbelpost.

[Redigerat av spango den 05 sep 2001]

Jepp. Allt för att slippa Ernst. ;-)

/Lime

------------------

sgtpepperMedlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Ahh, jag kikade in på Passagen för några månader sedan och såg denne Ernst "in full action".

Kör han fortfarande på i samma stil? Snacka om rubbad kille i så fall :e

------------------
"To iterate is human, to recurse, divine" - L. Peter Deutch

GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg

Jodå han kör på som vanligt.

Nu har passagen's folk rensat bort hans masspostning av kod, vad gör idioten? Jo han masspostar en fråga om det han tidigare har masspostat kod om. :OO

Hoppas att ha inte kommer hit! :D

//GunnarD

------------------
If you can't convince them, confuse them.

Hoppas att ha inte kommer hit!

Det är ingen fara, kommer han hit och börjar posta massa "svar utan frågor" så lovar jag att jag skall sitta dygnet runt och övervaka Javaforumet och radera hans inlägg så fort han tryckt på "Posta"! :).

------------------

PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg

Runtimen + SDK:n torde väl även ingå i DeveloperToolbox som kan levereras på några cd.

Betr. Ernst... snälla kan ni inte vara lite tysta? Man ryser bara namnet dyker upp igen.. tänk om fanskapet terrar hela wF!
------------------
Ancilla, face mea laganum!

[Redigerat av PeW den 05 sep 2001]

ChainsawMedlem sedan sep. 20001 124 inlägg

Ibland önskar jag att jag inte har de moraliska spärrar som hindrar mig från att cracka en persons dator och radera en slumpmässigt vald fil var femte minut. Annars hade Ernst legat illa till. Hemska människa.

När vi ändå talar om IBM:s utvecklarprogram... Någon som har kört VisualAge Java på sista tiden och vet om det går att använda? Senaste gången jag prövade det var 1999, och då var det segt på grund av brist på minne. Nu borde det gå bättre (fick 1GB minne för några timmar sedan).

------------------
Den fruktade Motorgåsen - på korståg för att utrota popup-fönster, Flash-banners, nykterister utan humor som befinner sig på samma fest som mig, felaktiga ordspråk, öl som inte smakar gott och andra styggelser!

Någon som har kört VisualAge Java på sista tiden

Jag kör VAJ dagligen. På det stora hela så är det en helskön IDE med en massa bra pryttlar, förutsatt att man har åtminstone 256MB RAM.

Skall man utveckla mot Websphere och köra det kära Websphere Test Environment så behövs det minst 300-400MB, jag kör med 384MB på jobbet och det blir rätt segt ibland.

Det finns vissa saker som inte är bra, vilket delvis beror på att VAJ fortfarande baseras på en kärna från Smalltalk-tiden. Jag tycker dock absolut att du skall testa 3.53 eller 4.0 om du har möjlighet, det brukar ta ett par dagar att vänja sig vid sättet att arbeta men efter det så brukar man vara fast :)

Inom en snar framtid kommer VAJ att ersättas av en helt ny generation som baseras på WebSphere Studio Workbench och det jag sett av detta verkar mycket trevligt, bland annat så kommer man kunna ange för varje projekt vilken JRE som skall användas vilket jag saknat tidigare. Fullt Linuxstöd utlovas även vilket är trevligt.

Websphere Test Environment försvinner och ersätts med bättre integration med riktiga Websphere vilket gör att man slipper kompatibilitetsproblem.

Det är en hel bunt med förbättringar och jag har än så länge bara hunnit skumma igenom specarna, du kan läsa själv här.

Betan ser trevlig ut, men är helt annorlunda till utseendet jämfört med VAJ.

------------------

Jag kör VAJ och framför allt VAME (Visual Age Micro Edition) och 4.0 funkar fantastisk bra för mig. Med mycket minne förståss...

En av arbetskamraterna har fått en preview på nya Workbench och säger att den dels har mycket mindre minnesåtgång och en hel del nya fina prylar.

Bland annat så skall det finnas möjligheter att spela in en hel körning och möjlighet att "hot-swappa" klasser när man debuggar.

Vill ha!!!

/Lime

------------------

ChainsawMedlem sedan sep. 20001 124 inlägg

Kanot! Det låter som om jag får ladda ner den begränsade versionen och pröva lite igen då. Arbetar det inte som jag vill så är det ju bara att avinstallera och gå tillbaka till Med+JDK+Ant+JUnit.

------------------
Den fruktade Motorgåsen - på korståg för att utrota popup-fönster, Flash-banners, nykterister utan humor som befinner sig på samma fest som mig, felaktiga ordspråk, öl som inte smakar gott och andra styggelser!

Arbetar det inte som jag vill så är det ju bara att avinstallera

Jepp, men ge det lite tid, i början känns upplägget lite märkligt i och med uppstyckningen av kod men det ger sig efter en stund (iofs så kommer det att ändras i efterföljaren).

------------------

131 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)