niclas.jMedlem sedan juni 2000122 inlägg
Tjena....
Har någon ett tipps på en bra nybörjar bok i java... den bör inte vara för enkel för jag kommer att behöva en mer avancerad efter en kort stund /lätt lärd =)
//niclas
------------------
ingenting är omöjligt det tar bara lite längre tid..
VetgirigMedlem sedan nov. 2000203 inlägg
"Java in a nutshell" från O'Reilly är bra om du redan kan programmering ( främst C/C++).
Annars har du även Suns egna introductioner som finns på nätet
http://java.sun.com/docs/books/tutorial/?frontpage-spotlight
I Suns dokumentation har du fördelen att de tar upp ett ämneområde i taget vilket gör att du kan koncentrera dig på det som är intressant för dig. Java är stort och innehåller en mängd olika programpaket - ingen kan bli expert på allting.
------------------
Anders Lindbäck,Igiro Internet Giro
jorgenMedlem sedan feb. 20012 179 inlägg
Hej!
Tre enligt mig höjdarböcker:
1. Sams lär dig Java 2 på 3 veckor (Laura Lemay, Rogers Cadenhead, Pagina)
2. Java Direkt (Jan skansholm, Studentlitteratur)
3. Java how to program; Java 2 3:d edition (Deitel & Deitel)
mvh Jörgen
------------------
*** Var går gränsen mellan långa kortbyxor och korta långbyxor? ***
spangoMedlem sedan juni 20006 147 inlägg
Thinking in Java är inte helt fel när man lärt sig litegrann (eller om man kan programmera sedan tidigare). Som riktig nybörjarbok håller jag faktiskt med om att Java 2 på 3 veckor är rätt bra, även om de inte tar upp programdesign (objektorientering, alltså) i tillräckligt stor utsträckning. Däremot finns det många bra exempel på inte bara de viktigaste delarna, utan även några av de mindre vanliga men ack så bekväma klasserna.
------------------
"There's no such thing as a stupid question, only stupid people"
niclas.jMedlem sedan juni 2000122 inlägg
Hej å tack för era tipps...
Jag kommer troligtvis att skriva mina koder i Visual J++ eftersom utbildningen jag går är MS "inriktad" då funderar jag om mina alternativ:
'''''''''''''''''''''''''''''''''''
1. Sams lär dig Java 2 på 3 veckor (Laura Lemay, Rogers Cadenhead, Pagina)
2. Java Direkt (Jan skansholm, Studentlitteratur)
'''''''''''''''''''''''''''''''''''
går bra ändå..... jag antar att dom föreslår borland och andra icke MS baserade program...
//niclas
------------------
ingenting är omöjligt det tar bara lite längre tid..
spangoMedlem sedan juni 20006 147 inlägg
En bra Javabok för nybörjare ska inte ta upp någon utvecklingsmiljö alls, förutom kommandoradsverktygen från Sun, och naturligtvis Notepad. Jag skulle inte tro att Java Direkt tar upp någon utvecklingsmiljö, och 3 veckor gör det definitivt inte (förutom då Notepad och kommandoradsverktygen).
------------------
We are nihilists! We don't believe in anyzing!
jorgenMedlem sedan feb. 20012 179 inlägg
Hej!
Det stämmer utmärkt Spango, ingen av de böckerna berör editorer med undantag av notepad och edit i dos om man kan kalla det editorer i den bemärkelsen som vi syftar på här.
r:
Enligt mig är BlueJ en bra och spännande utvecklingsmiljö för Java. En liten uppstickare bland de stora konkurrenterna Emacs, JBuilder, V J++, Visual Cafe.
http://bluej.monash.edu
mvh Jörgen
------------------
*** Var går gränsen mellan långa kortbyxor och korta långbyxor? ***
[Redigerat av jorgen den 18 aug 2001]
PeWMedlem sedan juni 20006 839 inlägg
Eller varför inte http://www.jcreator.com/
------------------
Ancilla, face mea laganum!