Den här frågan riktar sig mest till sgtpepper, men andra får gärna svara :)
Jag har sett lite varstans att du säger att du bygger feta serverapplikationer?
Vad för applikationer bygger du? Är det typ apps för kommunikation genom ett LAN/WAN, eller är det för servern enbart?
Och så ännu en undran: Hur funkar det med Java i diskmaskiner? :q :OO
Förstår inte riktigt sånt... För tidigare sas det att ett OS inte kan byggas med Java, hur funkar det då med diskmaskiner, Palm's, osv?
Hoppas på riktigt genomgående svar! ;) :OO
------------------
---
/* LilleSkutt */
[Redigerat av LilleSkutt den 07 jun 2001]
Något riktigt genomgående svar kan du inte få just nu, för jag är allt för trött för det. :)
Jag har sett lite varstans att du säger att du bygger feta serverapplikationer?
Vad för applikationer bygger du? Är det typ apps för kommunikation genom ett LAN/WAN, eller är det för servern enbart?
Med feta serverapplikationer så menar jag sånt som t.ex Internetbanker, New-York-börsen, SJs system för att styra tågtrafiken, NASAs övervakningssystem för deras satelliter osv. Allt som är stort och komplicerat. Sen har jag nog aldrig sagt att just jag sitter och jobbar med enormt feta serverapplikationer, även om det vore trevligt :)
Självklart handlar det om någon slags kommunikation via ett nätverk, annars är det ju inte mycket till server.. ;)
Och så ännu en undran: Hur funkar det med Java i diskmaskiner?
Förstår inte riktigt sånt... För tidigare sas det att ett OS inte kan byggas med Java, hur funkar det då med diskmaskiner, Palm's, osv?
Man kör Javaprogrammet i en virtuell motor utvecklad för det operativ som diskmaskinen, handdatorn eller vad det nu är kör.
------------------
skaparen av allt som är mjukt och luktar lavendel
frontMedlem sedan aug. 2000380 inlägg
För tidigare sas det att ett OS inte kan byggas med Java
Jag vet inte hur mycket du vet om java så jag försöker att ta det hela från grunden. Jag måste tillägga att jag är inte själv bäst i världen på java, men jag ska göra så gott jag kan.
När du skriver ett java-program så skriver du källkod.
Sedan så måste du kompilera källkoden till bytekod för att kunna exekvera den (starta programmet).
När du sedan startar ditt program så måste först en bytekod kompilator (Java Virtual Machine) generera OS specifik kod (binär kod) till ditt OS.
Java Virtual Machine är ett program som är skrivet för just ditt OS och kan därför anpassa koden för det OS:et det körs på och det går därför att köra ett Java Program på alla plattformar som har en Java Virtual Machine installead.
Men det finns även ett annat alternativ till att ha Java Virtual Machine, det finns kretskort som kan kompilera bytekod till binär kod. Därför kan man göra ett OS helt i java!
Jag vet att texten ovan blev lite krånglig... så jag ska försöka att göra en lite bild åt dig hur det hela fungerar lite senare inatt.
Sådär, nu är bilden klar. Men som sagt, jag är inte någon "java kung" så det är nog bäst att sgtpepper godkänner den innan någon litar på den :e
http://host.webmr.nu/front/java.gif
[Redigerat av front den 08 jun 2001]
ToonsterMedlem sedan feb. 20001 590 inlägg Att JAVA används för att styra saker, ska, och bör tas med en nypa salt. JAVA får ej användas inom de områden där människor är inblandade och kan bli skadade, ej heller inom kärnkraftverk mm. Detta anges tydligt av SUN i alla deras dokument/publikationer.
DÄREMOT, kan det vara så att program gjorda i JAVA används på något sätt i dessa system, kanske för rapporter el. dyl.
Visst kan det förekomma, men då måste på någotsätt företaget i fråga friskriva sig från SUN.
Urklipp
-----------
Java technology is not fault tolerant and is not designed, manufactured, or intended for use or resale as on-line control equipment in hazardous environments requiring fail-safe performance, such as in the operation of nuclear facilities, aircraft navigation or communication systems, air traffic control, direct life support machines, or weapons systems, in which the failure of Java technology could lead directly to death, personal injury, or severe physical or environmental damage.
---------
Detta begränsar visserligen användningen, men inte på något sätt JAVA's övrigt suveräna egenskaper.
/T
------------------
WRITE_PORT_ULONG(devExt->Mymessage,SMART_WRITE_ACK);
VetgirigMedlem sedan nov. 2000199 inlägg Disclaimern från Sun är samma du kan hitta i de flesta licensavtal från alla tillverkare i USA t.ex. Microsoft.
Pga stämmningsriksen i USA och de höga skadestånden så skadar det inte att lägga till sånt.
I GPL så står det t.ex. att programmet inte gör någonting och lovar ingenting om att det fungerar överhuvudtaget.
Suns licens förbjuder ingen att använda produkten för en viss sak det är bara så att Sun inte tar något ansvar för produkten i detta fall.
Bara ett utslag av USA företagsklimat och inget annat.
------------------
Anders Lindbäck,Igiro Internet Giro
sgtpepper: Ok, tack för svaret :)
Hur skulle dessa applikationer kunna se ut? Är det program som jobbar i bakgunden, console-proggs eller är de gjorda med ett grafiskt API?
front: Tack för bilden och för den genomgående förklaringen! :D
------------------
---
/* LilleSkutt */