Hej.
Jag har en liten undran om man kan bygga ett mindre operativsystem i Java? Man tycker ju att det borde gå... Hur ska man då gå till väga, vad ska man tänka på, osv?
Tack på förhand!
------------------
---
/* LilleSkutt */
13 svar · 495 visningar · startad av LilleSkutt
Hej.
Jag har en liten undran om man kan bygga ett mindre operativsystem i Java? Man tycker ju att det borde gå... Hur ska man då gå till väga, vad ska man tänka på, osv?
Tack på förhand!
------------------
---
/* LilleSkutt */
Ingen som vågar ta i detta ? :)
Kort svar: NEJ
Längre svar: hmmm...om man...fast då..tja..nja...
Nån som är av en annan uppfattning ?
:D
/plundin
Ett försök till att göra ett operativsystem i java har gjorts av en organisation som kallar sig Java Operating System. Jag vet inte hur långt de har kommit riktigt, men här finns de: www.jos.org
Jo jag vet, försökte hitta länken innan jag postade men hade inte kvar den.
Grejen är ju att det blir ju aldrig "pure" Java så man kan ju fråga sig vad som är operativ systemet.
/plundin
Men va fasen skriver man i för språk då? ;)
C++? Pascal?
Jag har juh börjat gilla Java, osså kan man inte ens skriva ett eget, sunkigt OS.. :( ;)
------------------
---
/* LilleSkutt */
Kärnan lär du skriva i c med starka inslag av assembler. Men det finns inbäddade system med java, där man använder JavaOS i ROM´s.
sgtpepper som har koll på IBM borde veta mer ;)
IBM har ju utökat utvecklingsverktyget och klassbiblioteken för J2ME, såvitt jag förstått.
------------------
Ancilla, face mea laganum!
[Redigerat av PeW den 03 maj 2001]
Men va fasen skriver man i för språk då?
C++? Pascal?
Pascal? :o Njae... :e
Men som sagt, det beror på om man snackar om själva kärnan (som av naturliga skäl måste skrivas i ett hårdvarunära språk) eller om all annan omkringliggande funktionalitet som ingår i ett OS. Har man väl skrivit kärnan så kan man ju i princip använda valfritt språk.
sgtpepper som har koll på IBM borde veta mer
IBM har ju utökat utvecklingsverktyget och klassbiblioteken för J2ME, såvitt jag förstått.
Nja, jag har ingen vidare koll på sånt tyvärr. Jag har lekt lite med Visual Age Micro Edition, det är allt, men du har rätt i att IBM pysslar mycket med inbäddade system och mobila prylar i de olika labben världen över.
------------------
"Med ett schysst järnrör slår man hela världen med häpnad" - Socker-Conny
Okej, det har blivit lite klarare nu ifv :)
Så Java är inget hårdvarunära programmeringsspråk? Hmm... Aja, jag får väl rikta in mig på skriva simpla program i Java då :)
------------------
---
/* LilleSkutt */
Så Java är inget hårdvarunära programmeringsspråk? Hmm... Aja, jag får väl rikta in mig på skriva simpla program i Java då
Java är ett plattformsoberoende språk. Det betyder inte att det endast duger till att utveckla simpla program, tvärt om. Det är helt enkelt en fråga om vilket verktyg man använder till vad.
Du skriver inte en multitrådad applikationsserver i assembler och du skriver inte en drivrutin till en scanner i Java.
------------------
skaparen av allt som är mjukt och luktar lavendel
..även om kärnan nu är i ett hårdvarunära språk så behöver inte resten, dvs det funktionella gränssnittet vara det. Beror lite på vilken plattform och vilka funktioner det ska vara.
------------------
Kärnan är isåfall för mig operativ systemet, det går ju inte göra en kärna i Java av naturliga skäl så med andra går det inte göra ett operativ system i Java.
Att det sedan går att göra en desktop miljö i Java det är en annan sak.
/plundin
...tja, det där kan man nog diskutera hur länge som helst. Men steget från kärnan till desktopen kan vara hur stor som helst och hur liten som helst beroende på system. Däremellan behövs det ett gränssnitt som inte nödvändigtvis behöver vara i c, även om det är vanligast pga snabbhet m.m...
Det finns ju som sagt JavaOS som bygger på en egna chip. Men för en vanlig PC går det inte utan asm/c i botten. Men hur stor den kärnan ska vara beror ju på vad man ska göra.
Kernel i ett OS brukar inte vara så stort ;)
------------------
[Redigerat av PeW den 04 maj 2001]
Ganska gammalt :) men Apples Lisa OS ska vara skrivet i pascal.