webForumDet fria alternativet

Fortsättning med hårdavara o dyl.

5 svar · 445 visningar · startad av LilleSkutt

LilleSkuttMedlem sedan feb. 2001265 inlägg

Hej!
Jag har pillat lite med Java nu ett tag, fixar klasser, metoder, och enklare tillämpningar.

Så jag känner att det är dags att kanske fördjupa sig lite, och skulle vilja veta var man kan lära sig mer om t.ex. kommunikation med olika hårdvaror som t.ex. modem, skrivare, etc. Alltså använda Java "på riktigt" :)

Finns det någon som har lite länkar skräpande? Ska kolla java.sun.com nu, men jag kan inte säga att jag gillar deras dokumentation... Lite för rörig för mig. Någon med bättre sidor kanske, liknande PHPbuilder.com men för Javaare :) ?

------------------
---
/* LilleSkutt */

sgtpepperMedlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Här är ett par sajter som jag tycker är bra, tagna direkt hur huvudet men jag kanske kan skrapa fram några fler:

www.jguru.com

www.javaworld.com

www.javaskyline.com

www.java-pro.com

------------------
"Med ett schysst järnrör slår man hela världen med häpnad" - Socker-Conny

[Redigerat av sgtpepper den 21 mar 2001]

Okey, tack för svaret!

Nu en följfråga:
Har satt mig in lite extra i RMI, är det något bra eg.? Vill ju gärna arbeta med kommunikationsapplikationer, och då borde det bästa vara RMI väl?

Och nu ska jag i Java-utbildningen bygga ett program som använder sig av grafik i ett applikationsfönster. Vad är det för objekt man ska arbeta med då? Är det awt eller swing? Det kanske t.o.m. är samma? Har inte kommit så långt som till grafiken än, så jag känner mig helt lost :)

Tacksam för svar!

------------------
---
/* LilleSkutt */

spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg

Tja, rmi eller corba. Det är valfritt, men corba går att använda i C++ å så åxå.

Vad gäller gui:n:
Awt och swing är inte samma sak. Awt är ett helt fönster- och grafikhanteringssystem. Swing är ett fönstersystem som bygger på awt, men är bättre utformat, snyggare, har fler komponenter... använd Swing.

------------------
Life feeds on life feeds on life feeds on life feeds on life...

Okey, toppentack för ditt konkreta svar :)

Swing blir det!

------------------
---
/* LilleSkutt */

sgtpepperMedlem sedan apr. 20007 588 inlägg

För att kommunicera med hårdvara så kan du bl.a slänga ett öga på Java Communications API.

------------------
"Med ett schysst järnrör slår man hela världen med häpnad" - Socker-Conny

136 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)