webForumDet fria alternativet

Jsp

0 svar · 453 visningar · startad av jonne

jonneMedlem sedan jan. 20011 097 inlägg

Jahapp, då var det dags att sätta klorna i JSP.
Skulle behöva någon som kan bringa lite ordning i det mentala kaos jag befinner mig i just nu.

Har läst lite varstans om JSP och kommit fram till att dessa delar behövs/kan användas med JSP sidor:

• JSP sidor
  • Beans
  • Scriptlets
  • Servlets
  • "Ren" JAVA kod

Det som jag har lite svårt att förstå med detta är vad som igentligen är en JSP sida. Eftersom jag har hållt på en del med asp försöker jag dra paraleller till det. Ok en bean tror jag att jag har koll på. Det är väl ungefär som att jag skulle installera en 3:e parts komponent på en iis server, bara det att bönan är skriven i java.

Sen, vad jag har förstått, så kompileras JSP sidor till servlets när de körs. Men det verkar ju som om man även kan skriva servlets direkt... eller ? Sen kan man uppenbarligen skriva ren JAVA kod i JSP sidor, men det är inte något bra sätt att lösa det på ?

Detta verkar lite svårbegripligt just nu :)
Sen vad det gäller "online träning" så har jag varit inne på suns jsp sidor, men det är ju ungefär som att gå in på microsofts msdn, man måste kunna en del för att ha någon nytta av det hela. Finns det några svenska sidor som behandlar endast JSP ?

Skulle uppskattas om någon kunde förklara detta på ett sådant sätt att det verkligen går in i skallen på mig :e

------------------
//Jonne, a beliver of murphys law

Genererad på 386 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb