Hej.
Någon som vet hur man kan skapa ett konto i Java som man ska kunna skapa ett tomt saldo. Kontot ska också innehålla en sträng som lagrar namnet på kontoinnehavaren (6 Bokstäver). Med kontot ska man också förutom att kunna skapa det, sätta in pengar, ändra på saldot, ta ut pengar samt kolla aktuellt saldo och kontoinnehavare.
Man ska alltså först kunna skapa ett tomt konto där konto innehavaren heter "namn". Sen sätta in 500 kr på kontot och sedan ta ut 350 kr. Man ska kuna fråga kontot om aktuellt saldo och kontoinnehavarens namn samt saldo ska skrivas ut. Sen ska ett konto skapas med ett annat namn på kontoinnehavaren som man sedan ska ta ut 300 kr och sätta in 250 kr. Sen ska man skriva ut namn och aktuellt saldo på det kontot.
Låter snurrigt värre va? Ja, tycker jag med. Det är en uppgift som jag har fått genom skolan jag går på som ska vara klart senast idag. Så jag har lite bråttom.
Det enda tipset jag har fått är att medlemsvariablerna ska vara privata och man ska skriva en konstruktor som tar ett argument och ställer in medlemsvariablerna (saldo till 0 samt namnet till argumentet). Man ska inte kunna få ett negativt saldo utan man bör då få ett felmeddelande på något sätt.
Någon som vågar testa sig på detta?
Jag använder J++ oftast för att arbeta med Java, mend et går också bra med C++.
------------------
Fredrik