Hur gör man för att med en javaapplet öppna en databas och lagra en variabel där?
Vet ni hur man hämtar fält från databaser till en applet så gör det inget om ni säger det oxå ;)
------------------
//M@rtin
5 svar · 475 visningar · startad av M@rtin
Hur gör man för att med en javaapplet öppna en databas och lagra en variabel där?
Vet ni hur man hämtar fält från databaser till en applet så gör det inget om ni säger det oxå ;)
------------------
//M@rtin
I java använder man JDBC för att komma åt en databas.
En applet kan pga sandlådemodellen generellt inte komma åt en databas.
Det man gör är att skriva en server i Java och låta den accessa databsen.
Appleten talar med servern via en socket. På så sättet kan man komma åt data i servern oberoende var på Internet appleten körs.
------------------
http://www.igiro.se/
Det går att prata med databasen direkt om den kör på samma burk som http-servern från vilken appletten har hämtats. Jag tror dock att man måste använda JDBC-drivrutiner av typ 4 (pure java) för att det skall gå.
Får man fråga vad det är du vill göra? Det kanske finns ett smidigare sätt att lösa uppgiften på.
------------------
"Common sense is the collection of prejudices acquired by age 18" - Albert Einstein
Oj det här verkar alldeles för avancerat för mina Java kunskaper..
Jag skulle använda det för att registrera hur mycket poäng man fick i olika spel så att man skulle kunna gör en toplista etc. Spelen har jag gjort till min community så jag hade tänkt att man skulle registrera det användarnamn som man hade till communityn men det är inte helt nödvändigt... Om det är möjligt att skapa en textfil med Java så kunnde jag ju öppna den mad asp o via det lägga in i databasen... man jag vet inte om det går :(
------------------
//M@rtin
Ok, så du har tillgång till ASP på servern? I så fall så är det enklast att antingen låta appleten redirect:a användaren till ett ASP-script med poängsumman som en form-parameter och sen låta ASP-scriptet prata med databasen ELLER öppna en Socket-anslutning till webbservern och anropa ASP-scriptet inifrån appleten.
Det är lätt som en plätt, om du behöver hjälp rent kodmässigt så är det bara att säga till så kan jag visa dig hur du skall göra.
------------------
"Common sense is the collection of prejudices acquired by age 18" - Albert Einstein
Ja jag behöver nog lite hjälp med koden. Just med själva redirecten o hur man skickar variabler med form i java.. asp grejjerna fixar jag själv...
------------------
//M@rtin