webForumDet fria alternativet

En server för jsp

9 svar · 546 visningar · startad av AG

AGMedlem sedan mars 20001 229 inlägg

Ja nu får man väl satsa helhjärtat på unix. Frågan till er är vilken konfiguration och javaserver man bör ha poå en unix server etc. Måste vara nån med enkel anvdädargränssnitt etc. NT blir helt enkelt för dyrt att köra :(. Vilket os är försten att rekommendera?

Andreas

sgtpepperMedlem sedan apr. 20005 524 inlägg

Det blir aldrig lika enkelt som IIS på en NT-burk, det får du ställa in dig på :)

NT blir helt enkelt för dyrt att köra

Om NT blir för dyrt så är nog UNIX för dyrt också, kör med Linux, valfri distributition i så fall.

Testa Tomcat, det är en OpenSource-implementation av Java Servlets 2.2 och Java Server Pages 1.1.

Du kan köra Tomcat som en helt fristående webbserver eller tillsammans med Apache. Om du jackar ihop Tomcat, Apache och t.ex mySQL så har du en riktigt kraftfullt plattform som slår många kommersiella varianter.

Vill du ta fram stora plånboken så köper du en IBM RS/6000 med AIX som operativsystem och IBM Websphere som applikations-server, det är en lösning som många lite större sajter kör, men det kostar en kista med guldpengar minst sagt.

------------------
"Common sense is the collection of prejudices acquired by age 18" - Albert Einstein

AG, jag läste precis en artikel i Datateknik3.0 om en JSP-implementation vid namn Resin som lät intressant. Resin är gratis att använda så länge man inte tjänar pengar på produkter som kör Resin och enligt artikeln har den många fördelar.

Jag ska tanka hem Resin och testa den och återkommer med en liten rapport senare.

------------------
"Common sense is the collection of prejudices acquired by age 18" - Albert Einstein

RobbanMedlem sedan dec. 19992 272 inlägg

Jag använder Resin, och tycker den är mycket trevlig. Har testat Tomcat också, men tycker att Resin är enklare att konfigurera och smidigare att använda.

------------------
Robban < robban@lipogram.com >

Jag testade Resin lite snabbt och jag blev verkligen glatt överraskad!

Otroligt enkel att sätta upp, jag testade att köra den på min Win2k-burk med IIS och det var ju lättare än att installera en skrivbordsbild :)

Jag har också kört Tomcat tidigare och Resin verkar ju minst lika bra, om inte bättre och framförallt enklare. Suveränt att använda som utvecklingsplattform!

------------------

Får väl tsta detta jag med. När jag menade dyrt så räknande jag på nån typ av win 2000 server eller nåt sånt, kosnader på ett sådant ligger väl på en 8000 eller så, trodde unix då vara att föredra. Men det är kanske lika bra att satsa på NT ändå. Får väl skaffa en virtual server eller nåt sånt.

Andreas

HAr gett mig in på det nu, och det var verkligen lätt att installera. Nu över till nästa fas. Hur får man odbc att fungera tillsammans med det, verkar inte finnas nåt inbyggt som i jrun, eller?

Andreas

Hur menar du?

Jdbc-Odbc-bryggan följer med JDK Standard Edition så den har du redan.

Skapa en ODBC-källa i kontrollpanelen som pekar på din databas och kolla sedan på det här inlägget för att få info om hur du gör en anslutning via jdbc-odbc.

Databas-URLen för anslutning är på denna form:
jdbc:odbc:<data-source-name>[<attribute-name>=<attribute-value>]

Om du ansluter dig till en Accessdatabas så anger du bara <data-source-name>, men om du t.ex ansluter dig till en "riktig" databas där användarnamn och lösen behövs så lägger du till dessa:
jdbc:odbc:mydb;UID=me;PWD=secret.

Kolla här för info om JdbcOdbc-bryggan.

Det är ingen strålande idé rent prestandamässigt att använda bryggan, eftersom all kommunikation måste översättas mellan JDBC och ODBC. Det bästa är att använda en "Pure Java JDBC driver" istället, som pratar direkt mot databasen. Det finns att tillgå till flesta databaser (i vart fall mySQL, DB2, Oracle mfl.), oftast följer en JDBC-drivrutin med databasen.

------------------

[Redigerat av sgtpepper den 17 nov 2000]

Nu var jag helt fel ute :)

Var för van vid Jrun eller så, man fick lägga till nåt där har jag för mig, nu fungerar det iaf :)

Andreas

Bra! :)

------------------

Genererad på 398 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb