RobbanMedlem sedan dec. 19992 272 inlägg
Kollar in JDBC lite, och har då använt klassen java.sql.DriverManager för att ansluta till en MySQL-databas (använder MM.MySQL). Inga problem. Men i API-specifikationen för java.sql.DriverManager står följande not:
NOTE: The DataSource interface, new in the JDBC 2.0 API, provides another way to connect to a data source. The use of a DataSource object is the preferred means of connecting to a data source.
Har tittat på specifikationen för javax.sql.DataSource men jag kan inte klura ut hur man använder detta interface för att ansluta till sin databas. Är det någon som har / vet om något bra exempel man kan titta på (har inte hittat något sådant)? Och är det någon som vet om varför DataSource är att föredra (DriverManager är inte markerad som deprecated vad jag vet)?
------------------
Robban < robban@lipogram.com >
sgtpepperMedlem sedan apr. 20005 524 inlägg
DataSource har flera fördelar framför DriverManager, bland annat stödjer den connection-pooling och distributerade transaktioner.
Paketet javax.sql ingår inte i Java2 SDK Standard Edition utan måste installeras separat; JDBC 2.0 Optional Package API. Den ingår dock i Enterprise Edition och är tydligen starkt knuten till EJB.
Anledningen att DataSource är att föredra är nog just för att den har stöd för lite mer funktioner och att den ingår i Enterprise-modellen som man kan säga är morgondagens melodi :). Det gamla hederliga sättet funkar ju fortfarande bra och stöds/kommer att stödjas i framtida Java-versioner och är därför inte deprecated.
Drivrutinerna måste stödja JDBC2.0 för att du skall kunna använda javax.sql.DataSource, men det gör ju mm.MySQL så det skall nog inte vara något problem, men om jag inte är ute och cyklar så måste man köra sin applikation på en EJB-server som hanterar JDBC2.0 (Obs: detta är inget jag är säker på, bara en liten fundering).
Kolla in den här länken, där hittar du bra exempel: http://developer.java.sun.com/developer/Books/JDBCTutorial/
(gå till rubrik 3.7 Using Data Sources)
Hmm.. Vet inte om du vart något klokare av mitt babblande.. :e
------------------
"Common sense is the collection of prejudices acquired by age 18" - Albert Einstein
[Redigerat av sgtpepper den 06 nov 2000]
Paketet javax.sql ingår inte i Java2 SDK Standard Edition utan måste installeras separat; JDBC 2.0 Optional Package API.
Så långt hade jag kommit. :)
Anledningen att DataSource är att föredra är nog just för att den har stöd för lite mer funktioner och att den ingår i Enterprise-modellen som man kan säga är morgondagens melodi.
Så långt har jag inte kommit. :e
Enterprise är väl något man får titta på framöver. Just nu kämpar jag med grunderna i Java, så man kanske skall vänta med DataSource så länge då. Har luktat lite på bönorna, men jag kan inte direkt påstå att det är något jag behärskar.
Väldans mycket tack för länken. Skall springa dit och kolla direkt.
------------------
man kanske skall vänta med DataSource så länge då
Det gör du nog rätt i, det gamla sättet med DriverManager är ju fortfarande gångbart.
Har luktat lite på bönorna, men jag kan inte direkt påstå att det är något jag behärskar.
Jag har inte heller hållt på något nämnvärt mycket med EJB, förutom några labbar när jag pluggade. Men det är väldigt intressant och jag hoppas på att få tillfälle att jobba mer med det snart.
Om du vill lukta lite mer på EJB ;) så finns det en OpenSource EJB-applikationsserver vid namn JBoss som tydligen skall vara väldigt trevlig och kompetent, jag tänkte själv dra ner den och leka lite med den.
------------------
"Common sense is the collection of prejudices acquired by age 18" - Albert Einstein
[Redigerat av sgtpepper den 06 nov 2000]
Om du vill lukta lite mer på EJB så finns det en OpenSource EJB-applikationsserver vid namn JBoss som tydligen skall vara väldigt trevlig och kompetent ...
Tack för tipset. Bra att ha i bakfickan när det bli dags att brygga lite EJB. :e
------------------
murofbewMedlem sedan juni 2000119 inlägg
sgtpepper:
Vad jobbar du med? Javaprogrammering? JSP? Du verkar vara duktig på Java.
murofbew, tackar :e
Ja, jag jobbar som systemutvecklare med fokus på Java (främst webbutveckling).
Man kan ju alltid bli bättre på Java, men lite duktig är jag väl, klarade SUNs Java2-Programmer-certifiering för ett tag sen *skryt* :e
------------------