AGMedlem sedan mars 20001 229 inlägg Har precis gett mig in i jsp-djungeln och skulle behöva lite hjälp.
Jag har tagit mig igenom typ Hello World och sånt men har kommit fram till att jag skulle vilja köra igång med databaser på direkten. Asp lärde jag mig genom att ladda ner ett nyhetssystem från idg och mixtra med, alltså i början.
Är nu på jakt efter något liknande för jsp med en accessdatabas. Typ en enkel gästbok, nån som har lust att lägga upp ett sådant exempel?
Kollade jspin.com men hittade inget jag blev klokare av.
Andreas
Om du vill använda dig av Access-databaser i Java så utnyttjar du den s.k JdbcOdbc-bryggan som är en drivrutin som "översätter" kommunikation mellan ODBC och JDBC.
Databassökvägen blir då jdbc:odbc:DBNamn där DBNamn är namnet på ODBC-kopplingen till Access-databasen.
<font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif">
// Sökvägar etc.
String driverName="sun.jdbc.odbc.JdbcOdbcDriver";
String dbUrl="jdbc:odbc:mindatabas";
String query;
// Koppla upp mot databasen
Class.forName(driverName);
Connection db =
DriverManager.getConnection(dbUrl,"","");
// Skapa ett statement-objekt
Statement stmt = db.createStatement();
// Kör frågan och ta emot ResultSet-objektet
query = "SELECT * FROM tbl";
ResultSet rs = stmt.executeQuery(query);
// Loopa igenom RecordSet'et
while (rs.next())
{
String col1 = rs.getString(1);
int col2 = rs.getInt(2);
float col3 = rs.getFloat(3);
}
// Stäng Statement och Connection
stmt.close();
db.close();
</font>
Som du ser så används olika getter-metoder för att plocka ut datat ur RecordSet'et beroende på fälttypen. Om värdet du skall plocka ut är en float så använder du getFloat(int) etc.
Helst så lägger du uppkopplingen mot databasen i en böna som du använder från JSP-sidan.
Tyvärr har jag inget exempel på rak arm, men kolla på t.ex http://www.serverpages.com/Java_Server_Pages/Tutorials/ där kan du kanske hitta något.
Här: http://www.npac.syr.edu/users/gcf/uccjdbc97/index.html kan du nog hitta info om just användandet av Access med JDBC. Sidorna är så otroligt fula att jag nästan svimmade och navigeringen lika logisk som Boris Jeltsin efter ett par helrör vodka, men om du letar lite så kanske du kan få nytta av länken ;)
------------------
Murphy's Law of Thermodynamics:
Things get worse under pressure.
[Redigerat av sgtpepper den 09 okt 2000]
[Redigerat av sgtpepper den 09 okt 2000]