frontMedlem sedan aug. 2000380 inlägg Finns det någon bra installationsmanual för java sdk på linux?
Jag försöke att föja sun's manual men det gick åt helvette!
När jag skriver javac HelloWorldApp.java i /bin katalogen så står det Command not found.
[Redigerat av front den 26 sep 2000]
Använder du SUN's SDK? Hur gjorde du i så fall när du installerade, körde du rpm-varianten eller den andra varianten?
Det är möjligt att du måste sätta sökvägen till <java>/bin/ i din PATH-miljövariabel.
------------------
Murphy's Law of Thermodynamics:
Things get worse under pressure.
frontMedlem sedan aug. 2000380 inlägg Tack.
Det gick när jag satte sökvägen före :)
Är det en "bugg" eller ska det vara så?
RobbanMedlem sedan dec. 19992 555 inlägg Näpp, det är ingen bug. När du skriver programnamn vid prompten, så letar skalet efter programmet i de kataloger som finns i $PATH (kör du bash eller tcsh kan du se vad den variabeln innehåller genom att skriva echo $PATH). Finns inte programmet i någon av dessa kataloger så hittar skalet det inte.
Detta är egentligen ingen skillnad mot Windows. Skillnaden ligger i att katalogen du står i alltid söks igenom i Windows - så är det inte i Linux (p.g.a. vissa säkerhetsaspekter - speciellt när det gäller root), om du inte uttryckligen talar om för skalet att du vill ha det så.
http://ftp.sunet.se/LDP/HOWTO/mini/Path.html
------------------
Robban < robban@lipogram.com >